Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Lebih 2 orang semeja dibenarkan mulai esok
Diterbitkan:  Feb 18, 2021 6:16 PM
Dikemaskini: 11:06 AM

Lebih daripada dua orang dibenarkan duduk di meja untuk makan malam di negeri-negeri di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP) mulai esok.

Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob juga mengumumkan bahawa jumlah orang di dalam kenderaan akan berdasarkan kapasiti kenderaan mulai esok.

Peraturan sama juga akan dikenakan di negeri-negeri di bawah PKP bersyarat (PKPB) dan pemulihan (PKPP).

"Mesyuarat (Majlis Keselamatan Negara) hari ini bersetuju untuk membenarkan jumlah orang yang makan berdasarkan ukuran meja dengan ukuran jarak sosial satu meter.

"Bagi kenderaan, jumlah penumpang dalam kenderaan adalah berdasarkan kapasiti penumpang kenderaan," katanya dalam taklimat media hari ini.

PKP untuk Selangor, Kuala Lumpur, Johor, dan Pulau Pinang telah dilanjutkan selama dua minggu lagi mulai esok hingga 4 Mac.

Perlis akan ditempatkan di bawah PKPP, sementara negeri lain akan berada di bawah PKPB.

Dalam kemas kini terbaru SOP, Ismail juga mengatakan bahawa di negeri-negeri di bawah PKP, majlis nikah di masjid dan pejabat agama dibenarkan dengan jumlah maksimum tetamu adalah 20 orang tidak termasuk saksi dan kadi.

Bagi negeri-negeri di bawah PKPB, jumlah tetamu di majlis nikah adalah separuh daripada kapasiti tempat tersebut.

Bagi negeri di bawah PKPP, jumlah tetamu adalah berdasarkan ukuran premis.

Ismail berkata, jabatan Perpaduan Negara akan mengumumkan SOP untuk acara sambutan untuk orang bukan Islam dalam masa terdekat.

Di samping itu, aktiviti pelancongan domestik bagi mereka di negeri PKPB akan dibuka tetapi akan terhad kepada 50 peratus ukuran premis.

Dalam kemas kini lain, Ismail mengumumkan bahawa status PKP diperketatkan (PKPD) di dua kampung di Lundu, iaitu Sebako 1 dan Sebako 2, akan ditamatkan seperti yang dijadualkan esok.

Bagaimanapun, PKPD di Sekolah Menengah Sultan Idris Shah II di Gerik akan dilanjutkan sehingga 1 Mac berikutan empat kes positif baru dikesan yang mendorong ujian calitan pada semua pelajar.

Lihat Komen
ADS