Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PKPB di Selangor, KL, Johor dan P Pinang mulai 5 Mac
Diterbitkan:  Mar 2, 2021 5:30 PM
Dikemaskini: 12:41 PM

Perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) akan berkuat kuasa di Selangor, Kuala Lumpur, Johor dan Pulau Pinang bermula 5 Mac ini, menurut Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob.

Perjalanan rentas daerah juga dibenarkan di semua negeri kecuali Sabah - atas permintaan kerajaan negeri itu.

Bagaimanapun perjalanan rentas negeri kekal dilarang di seluruh negara.

Untuk rekod, Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya dianggap sebagai zon sama, seperti ketika PKP kali pertama.

Menurut Ismail, perjalanan antara Selangor dan Kuala Lumpur dibenarkan, bagaimanapun penduduk di sana yang ingin memasuki Putrajaya memerlukan kebenaran polis, kecuali bagi mereka yang sudah ada surat kebenaran daripada majikan.

"Ini untuk melindungi Putrajaya yang berada di bawah PKPP," katanya.

Pada masa sama, penguatkuasaan PKPB kekal di Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Sarawak dan Perak.

Bagi Melaka, Pahang,Terengganu, Sabah, Putrajaya dan Labuan, perintah kawalan pergerakan pemulihan (PKPP) akan dikuatkuasakan, juga bermula 5 Mac ini.

"Pelaksanaan PKPB dan PKPP bagi negeri-negeri ini berkuat kuasa 5 Mac hingga 18 Mac ini, kecuali Sarawak yang bermula 2 Mac hingga 15 Mac ini," katanya.

Penguatkuasaan PKPP kekal di Perlis.

Di bawah PKPP dan PKPB, semua jenis acara, pertunjukan, penggambaran dan persembahan langsung dalam industri kreatif di dewan, audtiorium, premis seni, pusat konvensyen, stadium dan studio dibenarkan tetapi tanpa penonton.

Jumlah pengurusan, artis dan kru terhad kepada 70 peratus daripada kapasiti biasa bagi kawasan di bawah PKPB dan 100 peratus bagi kawasan PKPP, kata Ismail.

Kegiatan 'busking' dalam premis bangunan seperti kafe dan pusat beli-belah juga dibenarkan.

Bagi sektor pelancongan pula, pusat tarikan seperti zoo, ladang, akuarium, taman rekreasi juga dibenarkan. Begitu juga dengan premis seni budaya seperti muzium, pustaka, galeri seni dan pusat seni warisan budaya.

Taman tema dan pusat hiburan keluarga juga dibenarkan beroperasi.

Menurut Ismail, kegiatan pelancongan di kawasan PKPB dibenarkan beroperasi pada 50 peratus kapasiti premis, dan di kawasan PKPP mengikut keluasan premis.

Dalam pada itu, pusat urut, spa, refleksologi dan "wellness" dibenarkan beroperasi bermula jam enam pagi hingga 12 tengah malam, tertakluk kepada syarat lesen pihak berkuasa tempatan (PBT).

Berkenaan kenaikan kompaun RM10,000 bagi kesalahan melanggar prosedur operasi standard (SOP), Ismail berkata dia maklum dengan reaksi banyak pihak yang tidak bersetuju dengannya.

Dia menegaskan walaupun denda maksimum dinaikkan kepada jumlah tersebut, tidak semestinya pesalah akan dikenakan denda sebanyak itu.

"Mereka boleh merayu dan mungkin mereka hanya perlu bayar RM50, RM100 atau mungkin RM1,000, berdasarkan budi bicara pegawai kesihatan daerah," katanya.

Bagaimanapun, dia berkata denda yang berat boleh dikenakan kepada pesalah berulang dan "pesalah degil", seperti mereka yang berkunjung ke kelab malam dan individu dalam pemantauan yang melanggar perintah kuarantin di rumah.

Lihat Komen
ADS