Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan pertimbang semula dasar pendaftaran vaksin jika masih rendah pada Julai

Kerajaan kemungkinan besar akan mempertimbangkan semula dasar pendaftaran vaksin jika kadar pendaftaran vaksin Covid-19 tidak memuaskan menjelang Julai, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin.

"Kita harus menilai semula tahap pendaftaran (vaksin) pada bulan Julai. Saya katakan Julai kerana, pada masa ini, permintaan lebih daripada bekalan.

“Jadual bekalan masih beransur-ansur sekarang. Penghantaramn (vaksin) akan meningkat pada bulan Julai.

"Sekiranya kita melihat bekalan mengatasi permintaan, dan itu akan bermula sekitar bulan Julai dan Ogos apabila kita mempunyai berjuta-juta dos masuk setiap bulan, maka kita akan mempertimbangkan beberapa pilihan lebih lanjut untuk meningkatkan pendaftaran," kata Khairy dalam sidang media hari ini.

Dia bercakap pada sidang media bersama dengan Menteri Kesihatan Dr Adham Baba mengenai Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan, yang diadakan di Putrajaya dan disiarkan dalam talian melalui persidangan video.

Khairy menjawab pertanyaan apakah kerajaan akan mengubah dasar pendaftaran vaksin yang ketika ini atas dasar sukarela menjadi vwajib bagi kelompok berisiko tinggi tertentu, jika kadar pendaftaran masih tidak memuaskan untuk mencapai imuniti kelompok.

Selain itu, kata Khairy, ada juga persepsi bahawa kadar vaksinasi di negara ini perlahan kerana ia bergantung kepada jadual penghantaran vaksin.

"Tetapi kadar vaksinasi kita didasarkan pada jadual penghantaran yang diberikan oleh pembekal vaksin.

"Pada bulan Julai, akan ada kenaikan bekalan dos dari Pfizer," katanya.

Khairy mengulangi bahawa Fasa 2 program vaksinasi akan bermula pada 19 April. Tarikh janji temu untuk penerima Fasa 2 akan dihantar mulai hari ini melalui aplikasi MySejahtera.

Fasa 2 akan memberi tumpuan kepada vaksinasi warga emas berusia 60 tahun ke atas, individu yang mempunyai penyakit serta individu kurang upaya.

Khairy berkata pemberitahuan untuk tarikh janji temu akan dihantar kepada individu yang memenuhi syarat sekurang-kurangnya 14 hari sebelum janji temu diadakan.

Katanya, pengguna juga akan menerima peringatan yang dihantar tiga hari dan sehari sebelum tarikh janji temu melalui pesanan teks dan panggilan, katanya.

Dia juga menjelaskan bahawa mereka akan menerima pilihan sama ada untuk hadir atau tidak ketika tarikh janji temu diberikan kepada mereka.

Ini untuk memastikan bahawa orang ramai tidak terlepas janji temu vaksin mereka kerana itu akan menyebabkan dos vaksin dibazirkan.

"Sekiranya mereka menjawab bahawa mereka akan hadir, maka saya harap mereka akan benar-benar hadir.

"Jika tidak, vaksin akan dibazirkan kerana apabila vaksin dikeluarkan dari tempat penyimpanan sejuk, ia tidak dapat dimasukkan kembali," katanya.

Untuk memastikan orang akan menghadiri janji temu vaksinasi mereka, Khairy mengatakan dia juga akan bertemu dengan Kementerian Sumber Manusia bagi memastikan majikan tidak menghalang pekerja mereka untuk hadir mendapatkan vaksin.

Keputusan berhubung perkara itu akan diumumkan kemudian, katanya, tetapi ia akan menjadi sebagai nasihat atau arahan wajib bagi majikan untuk memberi cuti kepada pekerja yang perlu mengambil vaksin.

Khairy juga akan mengesyorkan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) agar ahli keluarga yang perlu mengambil tanggungan mereka untuk janji temu vaksin di negeri lain diizinkan untuk melakukan perjalanan rentas negeri.

Lihat Komen
ADS