mk-logo
Berita
Sebatian 'cendawan magis' setanding ubat antidepresan - kajian UK

Psilosibin, sebatian aktif psikedelik dalam spesis yang dikenali sebagai 'cendawan magis', mungkin sama efektifnya dengan ubat antidepresan terkemuka dan dapat membantu lebih ramai pesakit, menurut kajian kecil oleh para saintis Britain.

Para penyelidik berkata sebatian cendawan itu menolong pesakit yang mengalami kemurungan daripada kemurungan yang lebih teruk.

Penemuan itu, dalam perbandingan terapi pertama antara terapi psilosibin dan ubat antidepresan escitalopram, menunjukkan bahawa bahan psikoaktif cendawan itu mempunyai masa depan menjanjikan sebagai rawatan kesihatan mental yang berpotensi, kata para penyelidik itu.

"Kadar remisi dua kali lebih tinggi pada kumpulan psilosibin berbanding daripada kumpulan escitalopram," kata Robin Carhart-Harris, yang merancang dan memimpin kajian itu sebagai ketua pusat penyelidikan psikedelik di Imperial College London.

"Salah satu aspek yang paling penting dalam penyelidikan ini adalah orang dapat melihat dengan jelas potensi terapi psilosibin menjanjikan yang disampaikan secara betul, menelitinya dalam perbandingan dengan rawatan yang lebih biasa dan sudah pasti," katanya.

Psilosibin menunjukkan prestasi yang sangat baik dalam kajian perbandingan ini, jelasnya lagi.

Kemurungan antara salah satu masalah utama kesihatan yang buruk di seluruh dunia, dan rawatan yang ada sering kali tidak berkesan atau mempunyai kesan sampingan yang buruk menyebabkan pesakit berhenti mengambilnya.

Pun begitu, Carhart-Harris memberi amaran bahawa walaupun dapatan kajian ini memberangsangkan dan diterbitkan dalam Jurnal Perubatan New England, namun pesakit yang mengalami kemurungan tidak boleh mencuba rawatan kendiri dengan 'cendawan magis' itu.

"Itu akan menjadi keputusan yang salah," katanya.

Penyelidikan ini melibatkan 59 pesakit dengan kemurungan sederhana hingga teruk yang mendapat dos psilosibin tinggi dan plasebo, atau escitalopram ditambah dos psilosibin yang rendah sehingga boleh diklasifikasikan sebagai tidak aktif dan tidak mungkin memberi kesan.

Reka bentuk penyelidikan ini bertujuan untuk memastikan kedua-dua cabang uji kaji menjadi seboleh mungkin sama kepada mereka yang mengambil bahagian.

Tindak balas rawatan, yang ditakrifkan sebagai pengurangan sekurang-kurangnya 50 peratus dalam skor kemurungan dari awal, dilihat pada 70 peratus orang dalam kumpulan psilosibin dan 48 peratus pada kumpulan escitalopram.

Hasil kajian juga menunjukkan bahawa pengurangan gejala - diukur sebagai skor 0 hingga 5 pada minggu keenam - dilihat pada 57 peratus kumpulan psilosibin berbanding dengan 28 peratus pada kumpulan escitalopram.

Carhart-Harris mengatakan laporan peserta uji kaji juga menunjukkan bahawa psilosibin mempunyai kesan yang lebih "mendasar" daripada antidepresan.

- Reuters 

Lihat Komen
ADS