Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Nube gesa Bank Negara campur tangan isu pekerja Citibank
Diterbitkan:  Apr 18, 2021 11:49 AM
Dikemaskini: 3:49 AM

Setiausaha Agung Kesatuan Pekerja Bank Kebangsaan (Nube) J Solomon menyatakan kebimbangan susulan pengumuman oleh Citigroup Inc mengenai hasrat untuk keluar dari operasi penggunanya di Malaysia dan menjalankan operasinya dari negara lain, termasuk Singapura.

Dengan mengatakan bahawa bank itu gagal untuk menghubungi Nube sebelum membuat pengumuman itu dan tidak menggambarkan dengan jelas mengenai masa depan pekerjanya, dia meminta Bank Negara untuk campur tangan bagi pihak pekerja.

"Dalam membuat pengumuman ini, Citibank telah meninggalkan banyak persoalan yang belum dijawab, terutama nasib pekerjanya yang berkhidmat dengan tekun di tujuh ibu pejabat dan cawangan Citibank selama lebih 60 tahun di Malaysia," kata Solomon dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam satu kenyataan pada hari Khamis, Ketua Pegawai Eksekutif Citigroup Inc. Jane Fraser mengatakan bank itu akan keluar dari francais pengguna di 13 pasaran, termasuk Malaysia, dan mengendalikan francais perbankan pengguna di Asia dan Eropah, Timur Tengah, dan Afrika hanya dari Singapura, Hong Kong , Emiriah Arab Bersatu, dan London.

Dia mengatakan bahawa 12 perniagaan lainnya yang terjejas termasuk francais pengguna di Australia, Bahrain, China, India, Indonesia, Korea Selatan, Filipina, Poland, Rusia, Taiwan, Thailand, dan Vietnam.

"Ketua Pegawai Eksekutif Citi Malaysia belum memberikan komen mengenai keselamatan pekerjaan jangka panjang kakitangannya, yang timbul daripada tindakan bank itu untuk keluar dari Malaysia.

"Sebaliknya, dia hanya memberikan pernyataan yang kabur bahawa tidak akan ada perubahan segera terhadap persyaratan kakitangan, yang tidak menenangkan para pekerja, kerana prospek masa depan mereka dengan bank itu tidak meyakinkan," kata Solomon.

Dia juga mengatakan tidak ada perbincangan sebelumnya dengan Nube sebelum pengumuman itu, mengenai masa depan pekerja Citibank, terutama anggota Nube.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS