Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Najib tak pernah jadi ‘pengarah bayangan’ SRC - pembelaan

Peguam pembelaan berkata hakim perbicaraan dalam kes rasuah SRC International bernilai RM42 juta terkhilaf dengan melabelkan Najib Razak sebagai ‘pengarah bayangan’ (shadow director).

Peguam utama Najib, Muhammad Shafee Abdullah, memberitahu perkara itu kepada panel tiga hakim hari ini.

Pada 11 Nov 2019, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Nazlan Mohd Ghazali memerintahkan Najib untuk membela diri atas tujuh pertuduhan jenayah dalam kes SRC melibatkan RM42 juta.

Mahkamah memutuskan tertuduh ialah pengarah bayangan dengan pengaruh menyeluruh terhadap syarikat itu.

Shafee membuat hujahan di hadapan Mahkamah Rayuan semasa pendengaran rayuan Najib untuk membatalkan sabitan dan menghukum tujuh tuduhan penyalahgunaan kuasa, pecah amanah (CBT), dan pengubahan wang haram berhubung dengan RM42 juta dana SRC.

Peguam itu terdahulu menjawab soalan yang ditimbulkan oleh panel hakim pada 19 April, bahawa "isu utama untuk jenayah pecah amanah (CBT) adalah (sama ada) perayu (Najib) berada dalam takrif pengarah, iaitu pengarah bayangan. Sekiranya dia bukan pengarah atau pengarah bayangan, adakah tuduhan itu terkecuali?

"Semasa prosiding rayuan Najib pada hari itu (19 April), pihak pendakwaan telah menjawab dalam afirmatif," katanya.

Shafee memberitahu bahawa Nazlan telah secara salah membawa maksud 'Pengarah Bayangan' dari sistem kehakiman United Kingdom dan undang-undang syarikat Malaysia ke dalam Seksyen 409 Kanun Keseksaan Malaysia.

Shafee: Najib orang luar SRC

Najib didapati bersalah atas tiga tuduhan CBT, bawah Seksyen 409 dari Kanun Keseksaan.

Peguam itu berhujah hakim perbicaraan melakukan ini dengan menbawa definisi pengarah bayangan ke dalam seksyen 402A Kanun Keseksaan, untuk cuba menjelaskan rujukan "Pengarah" dalam peruntukan itu.

Seksyen 402A bermaksud pengarah "termasuk mana-mana orang yang menduduki jawatan pengarah sebuah syarikat, dengan apa jua nama yang dipanggil, dan termasuk seseorang yang bertindak atau mengeluarkan arahan atau arahan dengan cara yang pengarah suatu syarikat terbiasa menerbitkan atau bertindak, dan termasuk alternatif atau pengarah pengganti, walau apa pun kecacatan dalam pelantikan atau kelayakan orang itu".

Shafee juga berhujah Najib tidak berada di bawah definisi pengarah bayangan bukan sahaja dalam seksyen 402A yang tidak jelas mengandungi istilah itu, tetapi Najib tidak pernah menjadi orang dalam dalam SRC.

Menurut definisi undang-undang UK 'pengarah bayangan' adalah bahawa orang itu adalah orang dalam syarikat.

Peguam sebaliknya menegaskan bahawa Najib adalah orang luar berkaitan dengan SRC.

"Dengan hormat, perayu (Najib) berhujah bahawa hakim perbicaraan yang telah secara salah meletakkan dirinya mengambil definisi 'pengarah' yang terlalu luas. Dalam menentukan bahawa definisi 'pengarah' tidak lengkap, penekanan diberikan kepada perkataan "termasuk" dalam seksyen 402A tanpa mengambil kira konteks, tujuan dan skim kesalahan bawah seksyen 409 Kanun Keseksaan.

"Suatu Akta (Kanun Keseksaan) yang melibatkan akibat penalti tidak boleh digunakan untuk sesiapa yang tidak dibawa di dalamnya dalam bahasa yang diucapkan. Adalah penting yang dalam menangani peruntukan penalti, peraturan konstruksi yang ketat menghendaki bahasa itu hendaklah ditafsirkan supaya tidak ada kes yang akan diadakan di dalamnya yang tidak termasuk dalam tafsiran yang munasabah bagi Enakmen itu.

"Ini adalah peraturan penafsiran yang dapat diselesaikan dengan baik bahawa kita harus terlebih dahulu melihat kepada undang-undang kita yang digubal dan istilahnya, dan merujuk kepada latar belakang undang-undang Inggeris dan duluan hanya di mana tidak ada kecaman atau bertujuan melanjutkan prinsip yang diambil dari sumber itu untuk mengambilnya sebahagian daripada undang-undang yang dikodifikasi di negara ini.

"Seksyen 402A tidak mengandungi (definisi pengarah yang merupakan) sama seperti 'Pengarah Bayangan' di UK.

"Anak guam saya Najib pastinya bukan orang dalam di SRC, ini tidak terbukti (oleh pihak pendakwaan).

"Oleh itu, dia tidak boleh menjadi pengarah bayangan dalam (perbicaraan) untuk menghukum atas tuduhan CBT," Shafee dikemukakan di hadapan panel hakim yang dipengerusikan oleh hakim Mahkamah Rayuan Abdul Karim Abdul Jalil.

Pasukan undang-undang Najib meneruskan hujahan mereka hari ini di hadapan panel, yang juga terdiri daripada hakim Mahkamah Rayuan Vazeer Alam Mydin Meera dan Has Zanah Mehat.

Pada 28 Julai tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mensabitkan Najib atas satu kesalahan penyalahgunaan kuasa, tiga kesalahan jenayah pecah amanah dan tiga pengubahan wang haram berhubung penyelewengan RM42 juta daripada dana SRC.

Mahkamah tinggi kemudian menjatuhi Najib hukuman penjara 12 tahun dan denda sebanyak RM210 juta.

Mahkamah turut membenarkan permohonan pasukan pertahanan untuk menangguhkan hukuman itu, sementara menunggu keputusan rayuannya.

SRC, asalnya anak syarikat pelaburan negara bermasalah 1MDB, kemudiannya dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Incorporated (MOF Inc).

Selain menjadi perdana menteri ketika itu, Najib juga pada masa sama ialah menteri Kewangan (yang menjadikannya kemudian pemegang saham tunggal MOF Inc), Penasihat Emeritus SRC dan pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB.

Lihat Komen
ADS