mk-logo
Berita
Guan Eng: Kenapa bank boleh tanggung kos moratarium B40 tapi M40 tidak?
Diterbitkan:  Jun 5, 2021 5:56 PM
Dikemaskini: 9:56 AM

Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz didesak untuk menjelaskan alasan "pampasan" pada bank untuk tidak melaksanakan moratorium menyeluruh, sedangkan pada masa sama moratorium bagi golongan B40 "tiada pula pampasan".

Dalam satu kenyataan hari ini, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mengatakan bahawa bank telah memperoleh keuntungan walaupun terdapat pandemik Covid-19 dan harus memperluas moratorium bagi kategori M40.

"Mengapa institusi perbankan boleh tanggung kos moratorium pinjaman bank secara automatik untuk peminjam B40 tanpa sebarang pampasan daripada kerajaan tetapi tidak pula untuk peminjam M40?" soal Lim..

Lim merujuk kepada tulisan panjang Zafrul yang diterbitkan di The Star hari ini di mana menteri kewangan itu menjelaskan alasan moratorium pembayaran balik pinjaman secara menyeluruh tidak dapat dilaksanakan.

Walaupun mengakui bahawa Seksyen 4 Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Penting) 2021 membolehkan kerajaan memperoleh dan menggerakkan segala sumber untuk kebaikan awam, Zafrul berkata Bahagian 5 yang menetapkan bahawa mesti ada pampasan yang diberikan kepada bank.

"Pendek kata, (moratorium menyeluruh) tidak dapat dilakukan tanpa kos yang perlu ditanggung kerajaan," katanya.

Zafrul berpendapat bahawa hanya 15 peratus peminjam yang memerlukan moratorium setelah perintah kawalan pergerakan (PKP) pertama tahun lalu dan oleh itu sekarang ia tidak diperlukan.

Katanya, memaksa bank memberikan moratorium menyeluruh akan mempengaruhi keyakinan pelabur dalam jangka panjang. Dia menambah bahawa kebanyakan bank komersial di Malaysia dimiliki oleh dana yang dikendalikan oleh kerajaan seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Walaupun negara ini berada di bawah "total lockdown" dua minggu (sehingga 14 Jun), Putrajaya hanya menawarkan moratorium pinjaman tiga bulan kepada mereka yang kehilangan pekerjaan atau sesiapa sahaja yang layak untuk pembayaran kesejahteraan Bantuan Sara Hidup atau Bantuan Prihatin Rakyat.

Mereka yang layak mendapat moratorium itu juga boleh memilih pengurangan pembayaran pinjaman bulanan sebanyak 50 peratus selama enam bulan.

Selain itu, orang lain, termasuk syarikat, yang mengalami kerugian dalam pendapatan kerana "total lockdown" dapat membuat perjanjian dengan bank mereka untuk mengurangkan pembayaran pinjaman mereka buat sementara waktu.

Lim berpendapat bahawa bank mampu memberikan moratorium kerana pendapatan mereka tidak terjejas, tidak seperti perniagaan yang tidak stabil kerana "total lockdown".

"Dalam keadaan kemelesetan ekonomi, adalah perlu dan wajar masalah kewangan peminjam dikongsi bersama dengan institusi perbankan yang mencatatkan keuntungan sepanjang tahun 2019 dan 2020 yang begitu baik.

"Jangan biarkan hanya rakyat susah tetapi industri perbankan yang senang demi mengelakkan persepsi negatif bahawa kerajaan hanya mendengar suara syarikat besar, tetapi memekakkan telinga dengan rintihan rakyat.

"Jangan lupakan dan biarkan golongan M40 tercicir begitu sahaja kerana industri perbankan memang mampu menanggung kos moratorium pinjaman bank secara automatik kepada peminjam M40," katanya.

Lihat Komen
ADS