Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Sekarang bukan masa bincang logo PH untuk PRU15'
Diterbitkan:  Jun 6, 2021 9:29 AM
Dikemaskini: 1:33 AM

Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke berpandangan sekarang bukan masa sesuai untuk membincangkan penggunaan logo oleh PH dalam PRU15, di saat negara masih bergelut menangani wabak Covid-19.

Apatah lagi perkara itu telah pun dibincangkan secara terperinci ketika pemukiman PH pada April lalu dan setiap parti komponen telah mencapai "persefahaman umum" berkenaannya, katanya lagi.

"Tak perlulah mana-mana pihak mengungkit perkara ini secara terbuka dan bertelagah sesama sendiri. Ia tidak akan ke mana-mana. Soal strategi pilihan raya dan logo apa yang paling winnable boleh dikemudiankan.

"Apabila tiba masanya, Majlis Presiden PH akan buat keputusan bersama dalam perkara ini.

"Sampai masanya, kita akan bertarung habis-habisan untuk mengembalikan mandat rakyat untuk PH," katanya yang juga anggota jawatankuasa Majlis Presiden PH, dalam hantaran di Facebook lewat malam tadi.

Loke mengulas cadangan Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir dalam kongres parti itu semalam, agar PH menggunakan logo parti itu dalam PRU15.

Menurut Akmal, usul itu dibuat bagi menggembleng kekuatan dan mengembalikan keyakinan rakyat kepada PH.

Usul itu dibantah Ketua Pemuda DAP Howard Lee manakala Ketua Pemuda Amanah Shazni Munir Mohd Ithnin berkata ia tiada masalah untuk dibincangkan.

Untuk rekod, logo PKR telah digunakan PH pada PRU yang lalu. Bagaimanapun, ketika itu ia digunakan atas sebab PH belum berdaftar secara rasmi.

Loke berkata lagi, PH pada masa ini patut memberi tumpuan sepenuhnya ke arah membantu rakyat yang terjejas akibat wabak Covid-19.

Antaranya, katanya lagi, dengan memastikan setiap rakyat Malaysia mendapat vaksin dengan kadar segera, termasuk dengan memberi tekanan terhadap kerajaan.

Katanya lagi, wakil rakyat dan pemimpin PH juga perlu menjaga kebajikan rakyat, terutama di kawasan masing-masing, yang hilang punca pendapatan akibat wabak.

"Ketiganya, fokuskan tenaga dan semangat kerjasama kita untuk pastikan Darurat ditamatkan segera dan Parlimen bersidang semula...Kita kena bersatu padu dalam bab ini untuk menghidupkan semula demokrasi di Malaysia," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS