Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pakar kesihatan kecam penyemburan disinfektan pada tahanan imigresen
Diterbitkan:  Jun 7, 2021 10:12 PM
Dikemaskini: 2:12 PM

Beberapa pakar kesihatan memuat naik ciapan di Twitter mengecam pihak berkuasa kerana menyemburkan disinfektan (bahan pembunuh kuman) pada warga asing tanpa dokumen semasa serbuan malam tadi.

Ini berlaku setelah pihak berkuasa dikatakan menyemburkan pembasmi kuman Dettol pada warga asing yang ditangkap semasa serbuan di Cyberjaya serta pegawai Jabatan Imigresen yang turut serta dalam serbuan itu.

"Ini adalah tindakan yang tidak berperikemanusiaan dan berbahaya oleh pihak berkuasa," kata pakar pediatrik Dr Amar-Singh HSS, mendesak Kementerian Kesihatan untuk campur tangan.

“Mereka adalah manusia. Penyemburan itu sama sekali tidak wajar,” katanya.

Anggota Majlis Sains Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Dr Adeeba Kamarulzaman, yang lantang mengecam operasi sanitasi awam kerana tidak sesuai dengan pemahaman Covid-19 ketika ini, turut menyatakan kekecewaan mengenai kejadian itu.

“Saya sebenarnya kehilangan kata-kata. Ke mana perginya kemanusiaan kita?" katanya.

Mereka antara pengguna Twitter yang mengecam penyemburan disinfektan terhadap warga asing tanpa dokumen.

Rata-rata mengkritik tindakan itu sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan, selain menyifatkan ia tidak bermanfaat dan berisiko mempunyai kesan buruk terhadap kesihatan.

Ketika diberitahu oleh netizen lain bahawa hanya tangan yang disembur, Adeeba mengatakan bahawa itu adalah tindakan yang wajar dilakukan, tetapi dia berpendapat bahawa operasi menangkap warga asing adalah tidak produktif untuk kempen vaksinasi Covid-19 Malaysia.

"Semuanya sangat tidak berperikemanusiaan dan merampas maruah mereka," tambahnya.

Namun, video Jabatan Imigresen dari serbuan menunjukkan bahawa pegawainya disembur dengan pembasmi kuman dari kepala hingga ke kasut mereka, sementara rakaman Malaysia Gazette menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya beberapa tahanan disembur di bahagian dan juga tangan mereka.

https://i.newscdn.net/publisher-c1a3f893382d2b2f8a9aa22a654d9c97/2021/06/254cd2afd80edd284e8f6e7bdec598c8.jpg

 

Sementara itu, Jabatan Imigresen mempertahankan tindakannya dalam satu kenyataan yang disiarkan di laman Facebook rasminya hari ini.

Imigresen berkata menyemburkan Dettol bukan hanya pada warga asing tanpa dokumen yang ditahan dalam serbuan itu, tetapi juga pada pegawai Jabatan Imigresen yang turut serta dalam serbuan itu termasuk Ketua Pengarah jabatan itu, Khairul Dzaimee Daud.

"Tindakan ini diambil sebagai langkah membenteras jangkitan Covid19, kerana keadaan tempat tinggal mereka yang amat kotor dan sesak.

"Jabatan Imigresen Malaysia mengambil serius laporan dan tulisan yang dibuat dengan niat untuk memburuk-burukkan nama baik jabatan ini," katanya.

Imigresen juga menegaskan bahawa warga asing yang ditahan diberi layanan sebaik mungkin dengan dibekalkan makanan, diberi kemudahan tandas semasa proses saringan dokumen dan dibawa ke hospital jika didapati tidak sihat.

"Ini dilakukan untuk mengekang penyakit berjangkit Covid-19 kerana tempat tinggal mereka sangat kotor dan sesak.

"Jabatan Imigresen memandang serius laporan dan tulisan yang dibuat jahat untuk mencemarkan reputasi jabatan," katanya.

Ia menambah bahawa para tahanan telah diberi rawatan sebaik mungkin dengan memberi mereka makanan dan tandas semasa proses pemeriksaan dokumen. Mereka yang tidak sihat dibawa ke hospital.

Untuk rekod, WHO menasihatkan agar kerap mencuci tangan dengan sabun atau pembersih berasaskan alkohol sebagai salah satu aspek pencegahan Covid-19, tetapi mengatakan bahawa menyemburkan individu dengan disinfektan "tidak digalakkan dalam keadaan apa pun".

"Ini boleh membahayakan secara fizikal dan psikologi dan tidak akan mengurangkan kemampuan orang yang dijangkiti menyebarkan virus melalui titisan atau kontak.

"Lebih-lebih lagi, menyemburkan individu dengan klorin dan bahan kimia toksik lain boleh menyebabkan kerengsaan mata dan kulit, bronkospasme akibat penyedutan, dan kesan gastrointestinal seperti mual dan muntah," katanya dalam garis panduan yang diterbitkan pada 15 Mei 2020.

Pada masa ini WHO tidak mengesyorkan penyemburan disinfektan termasuk untuk pembersihan permukaan, sama ada di dalam atau di luar rumah.

"Jika disinfektan digunakan, ini harus dilakukan dengan kain atau lap yang telah direndam dalam disinfektan," katanya, merujuk pada pembersihan permukaan yang tercemar.

Bahagian Penilaian Teknologi Kesihatan Kementerian Kesihatan (Mahtas) juga menilai penyemburan disinfektan pada orang yang menggunakan alat seperti terowong dan pondok pembasmian kuman.

Ia tidak menemukan bukti yang menyokong praktik dalam literatur ilmiah dan disyorkan tidak melaksanakan amalan itu kerana "kekurangan bukti saintifik dan profil risiko-manfaat yang tidak jelas".

Laman web produk rasmi untuk Dettol mengatakan bahawa cecair antiseptik dan semburan pembasmi kumannya berkesan dalam membunuh virus yang menyebabkan Covid-19.

Walau bagaimanapun, ia menekankan bahawa produk itu harus digunakan sesuai dengan arahan label dan tidak boleh dimasukkan ke dalam tubuh manusia sama ada melalui suntikan, memasukkan dalam mulut atau cara lain.

Arahan penggunaan di laman web untuk produk ini tidak menyebutkan penyemburan di mana-mana bahagian tubuh manusia.

Sebaliknya, laman web itu mengatakan cecair antiseptik berkenaan dapat dicairkan untuk membersihkan luka, mandi, atau untuk digunakan sebagai antiseptik luaran ketika memudahkan kelahiran anak.

Semburan disinfektan hanya digunakan sebagai disinfektan permukaan di tempat-tempat seperti pegangan pintu, tirai mandi, dan tilam.

Lihat Komen
ADS