Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MB dakwa kebanyakan kluster Covid-19 di S'gor libatkan kilang
Diterbitkan:  Jun 30, 2021 10:18 PM
Dikemaskini: Jul 1, 2021 10:08 AM

NOTA EDITOR: Laporan ini telah dikemas kini berdasarkan pembetulan daripada pejabat MB Selangor. Jumlah peratus kluster kilang yang dinyatakan 80 peratus daripada 91 peratus kluster tempat kerja berdasarkan data sepanjang Jun 2021.


Menteri Besar Selangor Amirudin Shari mendakwa bahawa hampir semua kluster - bukannya kes - Covid-19 di negeri itu boleh dikaitkan dengan kluster tempat kerja.

Amirudin Shari menyatakan dalam ucapannya hari ini bahawa sektor perkilangan membentuk 80 peratus daripada jumlah kluster Covid-19 di negeri ini.

Pejabat Amirudin telah menghantar pembetulan pada ucapannya, yang kini menyatakan:

"Kita sedar dan harus mengakui bahawa sejumlah besar kes saat ini berpunca daripada kluster tempat kerja.

"Mengikut angka dan data terkini (sepanjang bulan Jun 2021), 91 peratus kluster di Selangor berpunca daripada pekerjaan (tempat kerja), iaitu 80 peratus kluster perkilangan dan 11 peratus kluster tapak bina, bersamaan dengan 125 kluster daripada dua sektor ini," katanya pada pelancaran inisiatif 'Vaksin Selangor' (Selvax) hari ini.

Sebelumnya, pada pelancaran Selvax, Amirudin telah mengatakan bahawa 91 peratus kes di negeri ini - bukannya kluster - dikaitkan dengan kluster tempat kerja.

Dia juga tidak menyatakan garis masa data tersebut.

Versi ucapan sebelumnya bertentangan dengan data Kementerian Kesihatan yang menunjukkan bahawa kebanyakan kes Covid-19 di Malaysia, terutama di Selangor, adalah sporadik.

Ini berbeza dengan gelombang jangkitan sebelumnya di mana sebilangan besar kes berkaitan dengan kluster tertentu.

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah sebelum ini mengatakan bahawa kebanyakan kes Covid-19 di Malaysia kini merupakan kes sporadik, dan bukannya dikesan pada kluster tertentu.

Dalam satu kenyataan pada 21 Jun, Noor Hisham mengatakan 398,846 daripada 578,105 kes Covid-19 (69 peratus) yang direkodkan di Malaysia dari 1 Januari hingga 19 Jun diklasifikasikan sebagai kes sporadik.

Selangor mencatatkan jumlah kes sporadik tertinggi di semua negeri, merangkumi 151,725 ​​daripada 194,062 kes (78 peratus) yang dicatatkan dalam tempoh tersebut.

Ini bermaksud hanya 22 peratus kes di negeri ini yang dapat dikaitkan dengan sumber lain seperti kluster atau kes import.

 

Baru-baru ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Azmin Ali memetik data Kementerian Kesihatan dengan mengatakan bahawa hanya lima hingga 10 peratus kes Covid-19 berasal dari sektor pembuatan.

Ini nampaknya merujuk kepada data seluruh negara, bukannya jangkitan di Selangor sahaja.

Dia juga memetik data Kementerian Kesihatan dengan mendakwa bahawa hanya 25 peratus kes Covid-19 adalah daripada kluster tertentu, sementara 75 peratus selebihnya dikaitkan dengan kluster tertentu.

Lihat Komen
ADS