Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ujian Covid-19 dua kali seminggu untuk kilang di kawasan PKPD Selangor
Diterbitkan:  Jul 8, 2021 8:26 PM
Dikemaskini: 12:26 PM

Kilang-kilang yang beroperasi di bawah perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) di sebahagian besar negeri Selangor diminta untuk menguji semua pekerjanya dua kali seminggu.

Menurut prosedur yang ditetapkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) bertarikh semalam, ujian harus dilakukan dengan menggunakan alat ujian cepat (RTK) dan hanya pekerja yang diuji negatif akan diizinkan bekerja.

"Kos pengujian ditanggung sepenuhnya oleh syarikat," kata SOP itu.

Syarikat juga mesti melaporkan kepada pejabat kesihatan daerah terdekat jika lebih daripada lima peratus tenaga kerja mereka tidak bekerja kerana demam atau gejala Covid-19 yang lain.

Mereka yang mengalami gejala mesti dirujuk ke klinik panel syarikat atau klinik kerajaan yang berdekatan, dan mereka yang positif boleh dilaporkan ke pejabat kesihatan daerah dan diasingkan sementara menunggu tindakan selanjutnya dari pihak kesihatan.

Garis panduan itu dibuat selepas Miti meluluskan lebih banyak sektor pembuatan di Selangor yang terletak di kawasan PKPD untuk beroperasi, iaitu sektor elektrik dan elektronik dan rantaian bekalannya, sektor aeroangkasa, sektor mesin dan peralatan untuk pengeluaran produk kesihatan dan makanan, serta makanan utama dan syarikat pembuatan minuman.

Terdapat 34 mukim di Selangor yang berada di bawah PKPD dari 3 Juli hingga 16 Julai, dan hanya kilang yang mengeluarkan barang tertentu yang dibenarkan beroperasi.

Mereka yang dibenarkan beroperasi hanya dibenarkan menggunakan 60 peratus tenaga kerja biasa mereka.

Garis panduan Miti bagaimanapun masih tidak menyatakan mengenai pengudaraan dalaman, walaupun sebelum ini kerajaan dijangka mengeluarkan garis panduan mengenai masalah ini minggu ini.

Garis panduan Miti menetapkan bahawa kilang harus menubuhkan pasukan tindak balas kecemasan Covid-19 yang terdiri daripada anggota jawatankuasa kesihatan dan keselamatan pekerjaan syarikat.

Pasukan ini ditugaskan untuk memantau kepatuhan terhadap prosedur operasi standard (SOP) Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan menyelaraskan langkah pencegahan Covid-19.

Garis panduan ini juga menggalakkan pemakaian alat penjejak untuk memudahkan penelusuran kontak dalam masa nyata (real-time).

Peranti sedemikian akan mengesan di mana pekerja berada, siapa yang mereka temui, dan berapa lama.

“Sistem digital seperti itu mungkin menggunakan sistem MySejahtera atau sistem lain yang sesuai. Semua data perlu dikongsi dengan Kementerian Kesihatan apabila perlu," katanya.

 

Sebelum ini, dilaporkan bahawa kluster tempat kerja merangkumi 16 peratus dari semua kes Covid-19 di Malaysia dari 1 Jun hingga 1 Julai, sementara kluster yang berkaitan dengan sektor pembuatan menyumbang 10 peratus daripada semua kes.

Terdapat 227 kluster sektor pembuatan yang dikenal pasti dalam tempoh ini, 85 daripadanya dikesan di Selangor.

Sebilangan besar kes Covid-19 kini sporadik, tidak seperti gelombang sebelumnya di mana kebanyakan kes boleh dikaitkan dengan kluster tertentu.

Bagaimanapun, kilang telah dikaitkan dengan penularan dalam jumlah yang tinggi sebelum ini, termasuk kluster Teratai yang merupakan kluster terbesar yang diketahui hingga 29 Mei ketika Kementerian Kesihatan berhenti memberikan kemas kini berkala pada kluster Covid-19.

Ketika kluster Teratai diisytihar selesai pada 17 April setelah tidak ada lagi kes yang direkodkan, sebanyak 7,205 kes telah dikenal pasti.

 

Lihat Komen
ADS