Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes baru 'mungkin lebih rendah' ​​ketika Lembah Klang buat ujian kendiri
Diterbitkan:  Jul 24, 2021 7:33 PM
Dikemaskini: 11:33 AM

Pasukan petugas khas Lembah Klang (GKVSTF) mengatakan kes Covid-19 "mungkin kelihatan lebih rendah" tidak lama lagi, setelah melaksanakan dasar ujian kendiri dan kuarantin di rumah bagi kontak rapat tanpa gejala.

"Kontak rapat tanpa gejala kepada kes positif akan sangat digalakkan untuk mendapatkan ujian pantas Covid-19, sama ada di klinik terdekat yang ada atau melalui alat ujian kendiri dan mengasingkan diri.

"Ini akan membolehkan kawasan ini menuju mitigasi dan menjauhi tahap pembendungan tahap akhir.

"Mengikut dasar ujian kendiri dan kuarantin rumah, jumlah kes mungkin kelihatan lebih rendah kerana kontak rapat tidak bergejala tidak lagi diambil kira.

"Ini akan diimbangi apabila alat ujian kendiri lebih mudah diakses," kata ketua pasukan petugas itu, Dr Chong Chee Kheong dalam satu kenyataan berbahasa Inggeris hari ini.

Berdasarkan data Kementerian Kesihatan mengenai kes Covid-19 baru, kira-kira 50 peratus kes tidak bergejalan ketika pertama kali diuji positif.

Dalam kenyataan versi Bahasa Melayu, Choong mengatakan bahawa ujian kendiri bagi mereka yang tidak bergejala akan membolehkan mereka yang memerlukan rawatan untuk mendapatkannya dengan segera.

Malam tadi, Menteri Penyelaras Pelan Pemulihan Negara (PPN) Tengku Zafrul Abdul Aziz mengatakan ada cadangan agar Majlis Keselamatan Negara tidak membentuk dasar berdasarkan kes-kes baru secara keseluruhan, tetapi lebih memfokuskan pada keparahan kes dan angka kematian.

Ini berlaku apabila 40 peratus penduduk sudah diberi vaksinasi sepenuhnya. Setakat semalam, 22.5 peratus penduduk dewasa sudah diberi vaksin sepenuhnya.

Sementara itu, Choong berkata, kes tidak bergejala akan diarahkan untuk menjalani kuarantin rumah selama 10 hari, dan melaporkan diri menggunakan alat penilaian rumah seperti pada aplikasi seperti MySejahtera, e-Covid, atau Selangkah.

Pesakit bergejala akan dinilai secara virtual atau fizikal di Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) atau pejabat kesihatan daerah.

Lihat Komen
ADS