Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Penganjur: Tindakan polis ke rumah peserta demo #Lawan satu 'intimidasi'
Diterbitkan: Ā Aug 4, 2021 6:11 PM
ā‹…
Dikemaskini: 10:11 AM

Penganjur demonstrasi #Lawan, Sekretariat Solidariti Rakyat (SSR) menyifatkan tindakan polis ke rumah beberapa aktivis yang terlibat dalam protes itu sebagai satu bentuk intimidasi.

SSR dalam kenyataan hari ini berkata, tindakan polis menghantar anggota ke rumah aktivis untuk menangkap gambar dan "menyoal siasat" ahli keluarga adalah ugutan tidak beretika dan menceroboh hak privasi keluarga.

"Kami mengecam tindakan polis yang jelas telah dikerah oleh pihak atasan untuk ke rumah aktivis walhal mereka telah pun memberi kerjasama yang baik ketika soal siasat di IPD Dang Wangi sebelum ini," kata SSR.

SSR mendakwa tindakan itu sebagai "taktik mengugut" mereka yang terlibat dengan protes itu agar "berdiam diri dan hanya patuh kepada pemerintah yang zalim, kejam dan gagal".

Kata SSR lagi, pihaknya akan terus bersama menentang sebarang bentuk tekanan terhadap mereka yang bersuara dan menggesa polis menghentikan tindakan sedemikian.

Terdahulu, beberapa peserta demonstrasi yang diadakan Sabtu lalu memaklumkan kunjungan polis ke rumah mereka.

Antara mereka yang terlibat adalah pengasas bersama Undi18 Qyira Yusri, Setiausaha Agung Parti Ikatan Demokratik (Muda) Amir Abd Hadi, Naib Presiden Muda Dr Thanussha Francis Xavier serta aktivis Azura Nasron.

Polis telah menyoal siasat beberapa individu yang terlibat dalam protes tersebut.

Siasatan dibuat mengikut Akta Perhimpunan Aman 2021 dan Peraturan 17 (1) Peraturan Pencegahan dan Pengendalian Penyakit Berjangkit (PPPDPB) (Langkah-langkah di Kawasan Jangkitan Tempatan (Pelan Pemulihan Negara) 2021.

Demonstrasi itu, yang disertai ratusan yang berpakaian serba hitam, berarak ke Dataran Merdeka untuk menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan, ekoran penularan wabak Covid-19 dan keadaan ekonomi yang kian memburuk.

 

Lihat Komen
ADS