Paling Popular
Terkini

Mahkamah Rayuan hari ini diberitahu laporan analisis kewangan oleh SPRM sebelum ini membebaskan bekas pengerusi Tabung Haji Abdul Azeez Abdul Rahim daripada dakwaan rasuah.

Peguam bela Amer Hamzah Arshad berhujah di sebalik laporan ini, anak guamnya Azeez masih dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur untuk menghadapi pertuduhan rasuah dan pengubahan wang haram yang melibatkan projek jalan raya di Kedah dan Perak.

Mahkamah Rayuan mendengar hujah peguam itu atas rayuan Azeez untuk membatalkan 13 tuduhan rasuah dan pengubahan wang haramnya.

Ahli parlimen Baling itu merayu keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 12 Mac yang menolak permohonannya untuk membatalkan tiga tuduhan rasuah dan sepuluh tuduhan pengubahan wang haram.

Hakim Mahkamah Tinggi Muhammad Jamil Hussin antara lain memutuskan bahawa tertuduh gagal membuktikan bahawa tuduhan itu tidak berasas, cacat atau dilakukan dengan niat jahat oleh pihak pendakwaan.

Bagaimanapun, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan Azeez untuk menangguhkan perbicaraan utama di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, sementara menunggu keputusan rayuannya di Mahkamah Rayuan.

Semasa prosiding dalam talian hari ini di hadapan sidang hakim Mahkamah Rayuan yang dipengerusikan oleh Hakim Kamaludin Md Said, Amer berhujah pertuduhan itu tidak dapat dipertahankan sekiranya laporan SPRM sendiri menyatakan Azeez tidak melakukan kesalahan.

Gambar fail, peguam Amer Hamzah Arshad.

"Ada laporan daripada (Unit) Analisis Kewangan SPRM mengenai Azeez menerima dana yang sah. SPRM membuat penemuan bahawa dia menerima pendapatan sah," katanya.

Amer berkata SPRM mengakui syarikat Menuju Asas Sdn Bhd telah menggajikan Azeez secara sah, dan oleh itu, dia tidak dapat menerima hasil yang tidak sah daripada majikannya.

"Saya berhujah sekarang bahawa perkara (laporan siasatan SPRM) itu tidak boleh berubah-ubah. Sebaliknya, anda mengatakan dia (Azeez) menerima wang yang sah, kemudian anda mengatakan dia menerima hasil haram daripada majikan yang sama.

"Laporan ini tidak dibantah oleh SPRM. Tiada satupun pertuduhan yang dapat dipertahankan di mahkamah," kata Amer.

Semasa prosiding dalam talian di Mahkamah Rayuan, peguam itu juga mengulangi hujahannya bahawa 13 tuduhan terhadap Azeez itu cacat dan menafikan kemampuan perayu untuk memahami dan bertindak balas dengan betul.

Amer berpendapat 13 tuduhan itu harus digugurkan kerana mereka cacat, tidak berasas dan dibawa ke atas Azeez dengan niat jahat (mala fide) oleh pihak pendakwaan.

Peguam itu antara lain berhujah, ketiga-tiga tuduhan rasuah itu cacat kerana beberapa projek yang berlainan disenaraikan dalam satu pertuduhan.

Amer berpendapat ini bertentangan dengan undang-undang mengenai tuduhan bertindih, yang memperuntukkan tuduhan jenayah hanya menyatakan kesalahan yang didakwa berkaitan dengan satu transaksi atau kejadian sahaja.

Berkaitan dengan 10 tuduhan pengubahan wang haram, peguam itu berhujah ia cacat kerana pendakwaan tidak menyatakan dengan jelas kesalahan asas yang mendasari tuduhan pengubahan wang haram itu.

Di bawah konteks undang-undang antipengubahan wang haram di Malaysia, kesalahan predikat adalah kesalahan utama (biasanya rasuah) yang berkaitan dengan kesalahan pengubahan wang haram (kesalahan yang melibatkan jejak wang atau transaksi untuk menyamarkan asal wang haram dari kesalahan utama) .

Pada akhir prosiding petang ini, Mahkamah Rayuan menetapkan 6 Oktober depan untuk mendengar balasan pendakwaan terhadap penghujahan pasukan peguam Azeez hari ini.

Hakim Mahkamah Rayuan Abu Bakar Jais dan Che Mohd Ruzima Ghazali antara hakim yang mendengar kes ini.

Pendakwaan hari ini terdiri daripada timbalan pendakwa raya Aslinda Ahad dan Nik Haslinie Hashim.

Azeez menghadapi tiga tuduhan menerima rasuah RM5.2 juta berkaitan dengan projek jalan raya di Kedah dan Perak.

Dia juga menghadapi 10 tuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan RM13.9 juta, yang didakwa diterimanya daripada syarikat Menuju Asas.

Kesalahan rasuah itu didakwa dilakukan di CIMB Bank, Jalan Tun Perak, Kuala Lumpur pada 8 Disember 2010, dan di Affin Bank, Pusat Bandar Puchong, Selangor, pada 13 Jun 2017, dan 10 April 2018.

Berkaitan dengan tuduhan pengubahan wang haram, Azeez didakwa melakukan kesalahan itu di kawasan Lembah Klang, antara 8 Mac 2010 dan 30 Ogos 2018.

Abang Azeez Abdul Latif pada mulanya dituduh bersubahat dengan dua tuduhan memperoleh suapan RM4 juta, sebagai balasan kerana menolong Menuju Asas mendapatkan projek jalan raya melalui tender terhad daripada Kementerian Kerja Raya.

Namun, susulan permohonan oleh pihak pendakwaan pada 8 Februari, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur melepaskan tetapi tidak membebaskan Latif daripada pertuduhannya (DNAA).

[Baca laporan asal]

Lihat Komen
ADS