Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kelulusan EIA projek tambak Pulau Pinang dibatalkan
Diterbitkan:  Sep 8, 2021 5:04 PM
Dikemaskini: 12:50 PM

KeputusanJabatan Alam Sekitar meluluskan penilaian kesan persekitaran (EIA) untuk projek Pulau Pinang Selatan (PSI) telah dibatalkan.

Ini selepas rayuan pemimpin komuniti nelayan, Zakaria Ismail diluluskan.

Dalam satu kenyataan hari ini, peguam utama Zakaria, Meenakshi Raman mengalu-alukan keputusan itu.

"Keputusan ini sangat signifikan kerana ia tidak hanya penting untuk kes PSI tetapi juga semua kelulusan EIA oleh jabatan itu.

"Keputusan lembaga rayuan adalah yang paling penting untuk memahami bagaimana ketua pengarah jabatan harus membuat keputusan untuk memastikan bahawa projek-projek di mana EIA dilakukan sesuai dengan rancangan struktur atau rancangan tempatan yang efektif secara undang-undang," katanya.

Menurut Meenakshi, lembaga rayuan berpendapat bahawa "terlalu awal" bagi ketua pengarah Jabatan Alam Sekitar meluluskan EIA berdasarkan Pelan Struktur Pulau Pinang 2030 bahkan sebelum rancangan itu diwartakan secara rasmi.

Jabatan tersebut telah meluluskan laporan EIA untuk projek kerajaan negeri pada 25 Jun 2019.

Rancangan Struktur Pulau Pinang 2030 diwartakan empat bulan kemudian, pada 24 Oktober 2019.

“Oleh itu, bantahan awal oleh perayu Zakaria dibenarkan dan kelulusan ketua pengarah jabatan berkenaan EIA PSI kini diketepikan kerana ia sangat tidak sah dari Seksyen 34A (4) (a) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974,” kata peguam itu.

Bahagian tersebut menetapkan bahwa ketua pengarah tidak akan meluluskan EIA yang tidak sesuai dengan rencana pengembangan atau rancangan fizikal yang dipersetujui oleh pihak yang memberi kelulusan.

Lembaga rayuan itu dipengerusikan oleh hakim Mahkamah Sesyen Rozina Ayob dan dianggotai oleh pakar alam sekitar UKM Mazlin Mokhtar dan pakar EIA UPM Ramdzani Abdullah.

Menanggapi keputusan itu, kerajaan Pulau Pinang mempertimbangkan untuk semakan kehakiman atau menyerahkan laporan EIA yang dikemas kini untuk projek tersebut.

Projek PSI melibatkan penambakan semula tiga pulau buatan untuk membina zon industri, tarikan pelancongan, pusat pendidikan dan projek perumahan, termasuk perumahan mampu milik.

Pulau-pulau itu seluas 1.821 hektar, kira-kira 2,550 padang bola.

Kerajaan negeri telah berjanji bahawa projek itu akan dikembangkan secara lestari, dengan kemampuannya untuk mencipta peluang pekerjaan dan menyumbang kepada pendapatan negara.

Projek PSI bertujuan untuk membiayai projek infrastruktur berbilion ringgit yang diperincikan dalam Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang.

Namun, mereka yang menentang projek tersebut berpendapat bahawa ia akan menjejaskan mata pencarian nelayan tempatan dan membahayakan ekosistem biologi laut.

Kumpulan yang menentang PSI bergerak di bawah gerakan #PenangTolakTambak.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS