Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KKM: Data kematian Covid-19 sekarang 'dinamik' tapi lebih indikatif

Memandangkan terdapat usaha berterusan untuk membersihkan tunggakan data kematian Covid-19, Kementerian Kesihatan (KKM) menjangkakan jumlah "kematian yang dilaporkan" akan meningkat dalam beberapa hari mendatang.

Namun, KKM menasihati orang ramai untuk merujuk pada kumpulan data baru - "kematian sebenarnya" - sebagai petunjuk perkembangan keadaan dalam masa nyata (real-time).

Ini sebagian dari peralihan KKM kepada mekanisme pelaporan kematian baru yang bertujuan untuk memuatkan jumlah "kematian yang dilaporkan" dan juga "kematian sebenar" di laman web penjejak pandemik baru CovidNow.

Dalam taklimat kepada media pagi ini, pegawai kementerian menjelaskan kematian dilaporkan merujuk kepada jumlah kematian yang dilaporkan dari hospital kepada KKM pada hari tertentu.

Di sinilah kementerian mengalami tunggakan kerana sistem penjagaan kesihatan awam dibanjiri oleh kes Covid-19.

Penundaan itu juga disebabkan mekanisme pelaporan lama yang dapat memakan waktu sehingga “berminggu-minggu” dan salah dalam menggambarkan situasi Covid-19 dalam masa nyata.

Mekanisme ini telah dirombak di mana kematian diumumkan sebaik sahaja dilaporkan.

Ia kemudian dianalisis dan dimasukkan ke titik data baru - kematian sebenar.

Ini memerlukan penghitungan kematian Covid-19 yang disahkan berdasarkan tarikh kematian.

Menurut KKM, angka "kematian sebenar" ini akan "dinamik" dan mungkin meningkat setelah pegawai melakukan prosedur yang diperlukan untuk mengesahkan kematian sebagai kematian Covid-19 dan mengemas kini data secara retrospektif.

KKM kemudian akan menggunakan angka "kematian sebenar" ini untuk menghitung kes purata sepanjang tujuh hari, dengan melabel (purata 7 hari).

Sebagai contoh, CovidNow menunjukkan rekod 592 kematian Covid-19 dilaporkan semalam (11 Sept).

Ini jauh lebih tinggi daripada kes kematian harian sebelum ini. Kementerian mengesahkan hari ini bahawa jumlah yang tinggi itu disebabkan oleh tunggakan.

Sementara itu, laman web tersebut menyatakan jumlah "kematian sebenar" pada 11 September adalah 100 orang.

Namun, pada masa penulisan, repositori (tempat simpan) data mentah KKM di Github menyatakan bahawa hanya ada empat "kematian sebenar" yang dilaporkan pada 11 September.

Ini dijangka meningkat dari semasa ke semasa apabila pihak berkuasa menyelesaikan siasatan mengenai kematian.

'Kes reda, boleh tangani tunggakan data'

Semasa taklimat itu, Dr Faizul Nizam Abu Salim yang juga pegawai khas kepada Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham, menjelaskan hospital awam kini menyelesaikan masalah tunggakan data kerana keadaan Covid-19 akhirnya semakin mereda.

Ini terutama di Lembah Klang di mana sistem penjagaan kesihatan sebelum ini mengalami tekanan yang teruk.

"Mereka (kakitangan hospital) memiliki lebih banyak waktu sekarang, mereka sedikit lega dalam hal tangungan beban kes mereka. Oleh itu, mereka berpeluang melakukannya, untuk melaporkan (dan) menyelesaikan sesuatu (dengan lebih cepat).

"Oleh itu, jangan terkejut jika anda melihat (dalam) beberapa hari ke depan, banyak garis mendatar tinggi untuk bar biru (kematian dilaporkan)," katanya.

Kementerian menjangkakan dapat membersihkan tunggakan datanya pada minggu depan.

Berbanding jumlah kematian yang dilaporkan, Faizul berpendapat petunjuk yang lebih menggambarkan keadaan adalah jumlah kematian sebenar.

"Apa yang kami ramalkan adalah bahawa garis hitam (kematian sebenar) akan lebih kurang sama. Kami melihat tren menurun,” katanya.

Oleh kerana kementerian membersihkan tunggakan dan peralihan ke mekanisme pelaporan baru, KKM ingin mencegah kelewatan pada masa depan dengan memberi hospital had masa untuk melaporkan kematian.

Ia sekaligus memastikan proses pelaporan mematuhi piawaian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), menurut Penolong Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Perubatan KKM, Dr Faizah Muhamad Zin.

"Pada saat ini, ketika kami benar-benar menerima laporan kematian bahawa kematian terjadi di hospital tertentu, kami harus menerimanya dalam 24 hingga 72 jam [...]

"Ada perkara-perkara tertentu yang perlu kami perhatikan ketika kami perlu mengklasifikasikan kematian sebagai kematian" kerana kematian Covid-19 ".

"Ini sangat penting kerana data kami sebenarnya diserahkan kepada WHO,” jelasnya.

Faizah juga berkata KKM akan melaksanakan tempoh masa untuk hospital mengesahkan kematian Covid-19. Untuk beberapa kes, proses ini mungkin melibatkan bedah siasat, ujian toksikologi dan prosedur lain.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS