Paling Popular
Terkini

Sekumpulan peguam telah mengemukakan petisyen kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) untuk mengkaji kesahihan penggantungan bekas hakim Mahkamah Rayuan Hamid Sultan Abu Backer.

Lima belas peguam itu meminta Suhakam untuk mengkaji semula penggantungan Hamid Sultan dari sisi perlembagaan. Hamid sebelum itu menjadi tumpuan selepas mengemukakan tuduhan salah laku di badan kehakiman.

Pada 4 Februari, Jawatankuasa Etika Hakim (JEC) menggantung Hamid Sultan, mulai hari itu sehingga tarikh persaraannya pada 27 Ogos.

Menurut salinan petisyen yang dihantar kepada Suhakam pada 26 Ogos dan dilihat oleh Malaysiakini, para peguam berkenaan mendesak Suhakam untuk meneliti kesahihan perintah penggantungan oleh JEC.

Mereka mendakwa bahawa ini disebabkan JEC tidak membenarkan penangguhan siasatan pada 4 Februari, sementara menunggu keputusan mahkamah Hamid Sultan yang masih belum selesai.

Mereka berpendapat bahawa kesahihan penggantungan itu juga dipersoalkan kerana JEC mengarahkan siasatan terhadap Hamid Sultan tidak dijalankan secara terbuka kepada umum seperti proses mahkamah terbuka.

Mereka berpendapat ini kerana Kod Etika Hakim 2009 itu sendiri tidak mengandungi peruntukan untuk klausa penyingkiran (peruntukan yang menyatakan bahawa keputusan JEC tidak dapat dibantah di mahkamah).

Peguam mendakwa bahawa Artikel 125 (3B) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa hanya Kod Etika Hakim 2009 yang dimaksudkan sebagai satu-satunya kod undang-undang untuk mengatur siasatan terhadap hakim.

Mereka berpendapat bahawa ia menimbulkan persoalan mengenai kesahihan Seksyen 8 Akta Jawatankuasa Etika Hakim 2010, yang menyatakan bahawa prosiding siasatan seperti itu dilakukan secara tertutup, dan Seksyen 15 (3) Akta yang sama, yang menetapkan klausa penyingkiran.

“Atas semua alasan yang dinyatakan di atas, kesahihan perintah penggantungan yang dikeluarkan oleh jawatankuasa itu (JEC) bergantung pada persoalan perlembagaan ini.

"Hakim Hamid tidak diberi perlindungan, hak untuk berkhidmat sehingga tamat penggal, dan hak asasi manusia untuk mengakses keadilan seperti yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

"Begitu juga, setiap pihak berkepentingan undang-undang dan peguam mesti dapat menunjukkan hal ini kerana kita secara kolektif dengan ini mendesak pejabat anda yang terhormat (Suhakam) untuk meneliti isu penting ini berdasarkan Perlembagaan Persekutuan dan hak hakim untuk prosedur keadilan.

"Anda diberi kuasa untuk meneliti pelaksanaan keadilan yang tidak wajar seperti itu dan oleh kerana itu kami meminta anda menggunakan kuasa tersebut dan membuat saranan yang sesuai kepada kerajaan untuk mengetepikan perintah penggantungan melalui proses pengadilan atas alasan tidak berperlembagaan dan pelaksanaan keadilan secara tidak wajar," kata mereka dalam petisyen kepada Suhakam.

Malaysiakini sedang berusaha menghubungi Suhakam mengenai perkara itu.

Pada bulan Februari 2019, Hamid telah mengajukan afidavit yang mendakwa berlaku penyalahgunaan kuasa dan penipuan di badan kehakiman. Sebilangan besar afidavit telah dikeluarkan.

Kerajaan Pakatan Harapan ketika itu telah mempertimbangkan untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya siasatan diraja (RCI) untuk menyiasat dakwaan tersebut, tetapi Peguam Negara pada masa itu Tommy Thomas mengatakan ia tidak dapat dilaksanakan kerana bantahan oleh para hakim.

Sementara itu, JEC memulakan prosiding tatatertib terhadap Hamid dan memberinya surat tunjuk sebab pada Ogos 2020.

Dia diberitahu untuk menjelaskan afidavit itu di mana dia, antara lain, menuduh bahawa hakim tertentu telah campur tangan dalam kes-kes berprofil tinggi.

Dia juga diberitahu untuk menjelaskan keputusan di mana dia menyatakan bahawa mahkamah harus memastikan Perlembagaan Persekutuan tidak dipinda sehingga bercanggah kepentingan awam dan kebebasan asasi.

Hamid juga sebelumnya telah mengajukan tindakan undang-undang di mahkamah terhadap JEC. Namun, sejak itu dia sudah menarik balik rayuan berkaitan, setelah jawatankuasan itu menggantungnya.

Pada petang ini ketika bercakap dengan Malaysiakini, peguam veteran Mohamed Haniff Khatri Abdulla mengatakan bahawa penggantungan Hamid Sultan sehingga tarikh rasmi persaraannya menimbulkan isu lain iaitu sama ada ia bersamaan dengan penyingkiran hakim oleh JEC secara tidak sah dan bertentangan dengan Perkara 125 (3) Perlembagaan Persekutuan.

"Sejak penggantungan itu hingga tarikh persaraan rasmi, ini menimbulkan isu perlembagaan tambahan sama ada hukuman itu sama dengan pemecatan hakim oleh JEC tanpa melalui tribunal seperti yang dikehendaki oleh Perkara 125 (3) Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Artikel 125 (3) menyatakan "Jika Perdana Menteri, atau Ketua Hakim Negara selepas berunding dengan Perdana Menteri, membuat representasi kepada Yang di-Pertuan Agong dengan menyatakan bahawa seseorang hakim Mahkamah Persekutuan patut dipecat atas alasan apa-apa pelanggaran mana-mana peruntukan kod etika yang ditetapkan di bawah Fasal (3A) atau atas alasan tidak berdaya, oleh sebab kelemahan tubuh atau akal atau apa-apa sebab lain, untuk menunaikan fungsi jawatannya dengan sepatutnya, maka Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik suatu tribunal mengikut Fasal (4) dan merujukkan representasi itu kepadanya; dan boleh atas syor tribunal itu memecat hakim itu daripada jawatan".

Fasal 4 merujuk kepada Artikel 125 (4) Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan bahawa "Tribunal tersebut hendaklah terdiri daripada tidak kurang daripada lima orang yang memegang atau pernah memegang jawatan sebagai hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi, atau, jika ternyata kepada Yang di-Pertuan Agong suai manfaat pelantikan sedemikian dibuat, orang yang memegang atau pernah memegang jawatan yang setaraf dengannya di mana-mana bahagian lain di dalam Komanwel, dan tribunal itu hendaklah diketuai oleh anggota yang terkanan mengikut susunan yang berikut, iaitu, Ketua Hakim Negara Mahkamah Persekutuan, Presiden dan Hakim-Hakim Besar mengikut keutamaan mereka sesama mereka sendiri, dan anggota-anggota lain mengikut tarikh pelantikan mereka memegang jawatan yang melayakkan mereka menjadi anggota (antara dua orang anggota, dengan yang lebih tua mendahului yang lebih muda jika tarikh pelantikan mereka itu sama)."

"Saranan saya kepada kerajaan adalah, jika ia menubuhkan RCI (suruhanjaya siasatan kerajaan) untuk menyiasat tuduhan dalam buku TT (Thomas ') seperti yang dituntut oleh Umno, harus juga menyertakan tuduhan itu dalam afidavit hakim itu (Hamid Sultan) bertarikh 14 Februari 2019, dan juga harus memasukkan isu ini sebagai Istilah Rujukan untuk penentuan RCI," kata Haniff.

Lihat Komen
ADS