Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Aktivis buat rayuan keputusan mahkamah isu lanjutan lesen Lynas

Sekumpulan aktivis mengajukan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi mengetepikan saman mereka bagi membatalkan pelanjutan Lesen Pengendalian Sementara (TOL) kepada Lynas Corporation.

Saman yang diajukan kumpulan yang dikenali sebagai Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) dan dua penduduk Kuantan, Pahang telah diketepikan pada 28 Julai dan mereka diminta untuk membayar kos sebanyak RM40,000.

Pengerusi SMSL Tan Bun Teet hari ini memberitahu Malaysiakini bahawa rayuan mereka akan diajukan pada 18 Ogos dan pengurusan kes telah ditetapkan pada 26 Oktober.

Kabinet memutuskan pada 15 Ogos 2019 untuk memberikan lanjutan kepada Lynas. Tiga bulan kemudian, Tan dan dua yang lain mengemukakan saman tersebut untuk membatalkan keputusan itu.

Ketiga-tiga mereka berpendapat bahawa keputusan kabinet tidak memenuhi keputusan Lembaga Perlesenan Tenaga Atom, yang memutuskan pada 4 Disember 2018 bahawa Lynas mesti memenuhi dua prasyarat sebelum lesen operasinya dapat diperbaharui.

Ini termasuk penghapusan 451,000 tan sisa pemurnian air (WLP) menjelang 2 September 2019. Kedua, syarikat itu perlu mengemukakan rancangan tindakan untuk pelupusan NUF bukan radioaktif (sisa berjadual) sebelum 15 Februari 2019.

Oleh itu, ketiga-tiga mereka berpendapat bahawa kabinet telah bertindak di luar kuasa undang-undang dalam memberikan lanjutan enam bulan kepada Lynas.

Lynas telah diberikan banyak lesen operasi enam bulan kerana sukar untuk memenuhi syarat membina kemudahan pelupusan tetap untuk sisanya.

Lynas adalah salah satu syarikat pengeluar nadir bumi terbesar di dunia. Penduduk Kuantan telah lama mengadu tentang risiko yang ditimbulkan oleh sisa yang dihasilkan oleh kilang Lynas di Gebeng, Pahang.

Lihat Komen
ADS