Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tinjauan: 44 peratus wanita pernah saksikan guru buat jenaka seks
Diterbitkan:  Sep 21, 2021 10:15 AM
Dikemaskini: 2:15 AM

Wanita berusia antara 18 hingga 30 tahun sering kali menghadapi gangguan seksual dengan 44 peratus responden dalam tinjauan baru-baru ini menyaksikan seorang guru membuat jenaka seksual yang provokatif.

Walaupun 45 peratus responden mendakwa mereka tidak menyaksikan jenaka provokatif oleh seorang guru, 11 peratus lagi tidak pasti jika mereka mempunyai pengalaman sedemikian.

Tinjauan awal dilancarkan oleh Pusat Kajian Tadbir Urus dan Politik (Cent-GPS) - sebuah firma penyelidikan sains politik dan sosial yang berpusat di Kuala Lumpur - bekerjasama dengan All Women's Action Society (Awam) dan berlangsung dari 24 Ogos hingga 15 September ini tahun.

Responden melengkapkan kaji selidik melalui kaedah temu ramah yang dibantu oleh komputer dalam bahasa pilihan mereka - sama ada bahasa Inggeris atau bahasa Melayu.

Daripada 1056 responden, 79 peratus Melayu dan 21 peratus bukan Melayu manakala 78 peratus memperolehi pendapatan bulanan bawah RM2000, 15 peratus memperoleh antara RM2001 ke RM4000, manakala empat peratus berpendapatan antara RM4001 ke RM6000 dan tiga peratus berpendapatan lebih daripada RM6001.

Responden dipilih melalui persampelan rawak mengikut negeri, etnik dan tahap pendapatan.

Sebanyak 57 peratus responden tinjauan juga berkata mereka mengalami gangguan seksual secara lisan secara berkala ketika berjalan di jalan, sedangkan 22 peratus mengalaminya sekurang-kurangnya sekali.

Ketika ditanya mengenai apakah mereka perlu mengubah laluan atau rutin perjalanan mereka kerana takut diganggu secara seksual, 71 peratus responden mengatakan ya, 26 peratus mengatakan tidak dan tiga peratus tidak pasti.

Sementara itu, 52 peratus responden dilaporkan berkata mereka tidak merasa selamat menonton filem sendirian di pawagam sedangkan 68 peratus mengatakan mereka tidak merasa selamat memandu sendirian pada waktu malam.

Cent-GPS mengatakan walaupun ini hanya merupakan tinjauan awal, mereka berharap hasil berkenaan dapat menjadi pembuka mata bagi pemimpin negara dan orang lelaki di negara ini.

“Malangnya, ramai lelaki tidak akan pernah merasa takut untuk menonton filem sendiri atau memandu sendiri pada waktu malam.

"Kami tinggal di dua dunia yang terpisah, di mana aktiviti normal separuh rakyat menjadi hak istimewa bagi separuh warga yang lain," kata mereka.

Hasil tinjauan lengkap boleh didapati di pautan ini.

Lihat Komen
ADS