Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lembaga penasihat SPRM bimbang kesan kes duit bukti RM25j hilang

Ahli Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) Azman Ujang bimbang dengan dakwaan penyelewengan wang yang disita sebagai bahan bukti berjumlah berjuta-juta dolar AS yang dikaitkan dengan tiga pegawai SPRM.

Azman memberitahu Malaysiakini bahawa ahli lain lembaga itu turut bimbang dengan tuduhan itu dan kesannya.

"Bagi saya, pelajaran yang harus diambil oleh pihak penguat kuasa dari kes ini adalah keperluan mendesak untuk melakukan pemeriksaan berkala dan audit dalaman terhadap barang-barang yang disita, terutama sejumlah besar wang dan dadah dalam tahanan mereka.

"Ini sangat penting kerana penyitaan seperti ini dilaporkan berleluasa. SPRM mengambil langkah yang diperlukan untuk meningkatkan kewaspadaan dalamannya terhadap tindakan tersebut oleh pegawai yang ingkar," katanya.

"SPRM dan polis masih menyiasat kes berprofil tinggi ini yang saya harapkan dapat diselesaikan dalam masa terdekat, dan hasil siasatan mereka sangat ditunggu-tunggu oleh semua.

"Pengerusi lembaga kami, Abu Zahar Ujang dilaporkan minggu lalu mengatakan bahawa kertas siasatan sedang diperiksa oleh Pejabat Peguam Negara dan ketiga-tiga pegawai tersebut dijangka akan didakwa di mahkamah di bawah Akta SPRM dan akta lain," kata Azman.

Azman adalah salah seorang daripada tujuh ahli LPPR yang dilantik untuk penggal tiga tahun pada Mei lalu. Selain bekas presiden Dewan Negara Abu Zahar, lembaga itu juga dianggotai bekas ketua polis negara Ismail Omar dan Akhbar Satar yang merupakan presiden Persatuan Pemeriksa Penipuan Bertauliah (ACFE) Malaysia.

Azman berkata demikian sebagai mengulas penangkapan pegawai tiga pegawai SPRM setelah bekas pengarah Pertubuhan Perisikan Luaran Malaysia (MEIO), Hasanah Abdul Hamid membuat laporan sejumlah besar wang tunai - yang dirampas oleh SPRM ketika menyiasatnya pada 2018 - telah hilang.

Malaysiakini mendapat tahu bahawa ketiga-tiga suspek adalah sebahagian daripada unit siasatan khas yang mengendalikan kes Hasanah.

Malaysiakini tidak mendedahkan nama ketiga-tiga suspek memandangkan mereka belum didakwa.

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki masih belum menjawab pertanyaan Malaysiakini mengenai tuduhan ini.

Lihat Komen
ADS