Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Rosmah: Saya sepatutnya jadi saksi pendakwaan terhadap Rizal

Rosmah Mansor berpendapat bahawa dia sepatutnya menjadi saksi pendakwaan terhadap bekas pembantunya Rizal Mansor.

Memberi keterangan di hadapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini dalam perbicaraan rasuah terhadapnya yang berkaitan dengan projek tenaga hibrid suria bernilai RM1.25 bilion, Rosman berkata bahawa tuduhan dalam tiga pendakwaan terhadapnya adalah fitnah.

“Yang Arif, saya sepatutnya menjadi saksi pendakwaan terhadap PW21 (saksi pendakwaan ke-21 Rizal), dan bukan sebaliknya.

"PW21 dengan jelas mengaku bersalah atas tuduhan terhadapnya, ketika memberi keterangan bersumpahnya di mahkamah, ketika perbicaraan kes ini (terhadap saya)," kata isteri bekas perdana menteri Najib Abdul Razak itu.

Rosmah berpendapat bahawa perkara ini dibuktikan dari pengakuan Rizal bahawa dia menerima beberapa suapan, di antaranya RM500,000 dari pengarah urusan Jepak Holdings ketika itu, Saidi Abang Samsudin.

Saidi adalah saksi pendakwaan ke-17. Jepak dianugerahkan projek tenaga hibrid suria bernilai RM1.25 bilion yang bertujuan memberi manfaat kepada 369 sekolah luar bandar di Sarawak.

“Sebenarnya saya tidak pernah meminta atau menerima wang suapan daripada PW17 (saksi pendakwaan ke-17, Saidi) atau PW16 (saksi pendakwaan ke-16, Rayyan Radzwill Abdullah, bekas rakan perniagaan Saidi dalam projek itu), sama ada secara langsung, atau melalui PW21. Dan juga, saya tidak pernah melakukan atau mengaku melakukannya,” kata Rosmah.

Dia memberi keterangan pada hari pertama peringkat pembelaan perbicaraan rasuah terhadapnya.

Terdahulu, dalam prosiding hari ini ketika pernyataan pembukaan oleh pasukan pembelaannya, dia berpendapat bahawa Rizal adalah dalang sebenar di sebalik kes rasuah itu.

Pada 8 Januari tahun lalu, pihak pendakwaan memohon untuk menggugurkan tuduhan terhadap Rizal, sebagai balasan atas keterangannya terhadap Rosmah.

Pada 18 Februari tahun ini, Mahkamah Tinggi memerintahkan Rosmah untuk membela diri, setelah mendapati bahawa pihak pendakwaan berjaya membuat kes prima facie terhadapnya.

Rosmah, 70, menghadapi tiga tuduhan di bawah Seksyen 16 (a) (A) Akta SPRM 2009.

Dalam pertuduhan pertama, dia dituduh meminta suapan RM187.5 juta dari Jepak Holdings Sdn Bhd untuk membantu mendapatkan projek Kementerian Pendidikan.

Projek bernilai RM1.25 bilion itu bertujuan untuk membekalkan tenaga elektrik kepada 369 sekolah luar bandar di Sarawak menggunakan gabungan tenaga solar dan diesel.

Dalam pertuduhan kedua dan ketiga, dia dituduh menerima suapan RM1.5 juta dan RM5 juta sebagai ganjaran untuk mendapatkan projek tersebut.

Semasa prosiding terbuka mahkamah hari ini di hadapan hakim Mohamed Zaini Mazlan, Rosmah mendakwa bahawa Rizal tidak pernah menjadi pegawai khasnya, tetapi merupakan pegawai media bahagian First Lady of Malaysia (F.L.O.M.) di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Tertuduh mendakwa bahawa Rizal ketika itu adalah Penolong Pegawai dengan Fungsi Khas berdasarkan kontrak dengan JPM, dan hanya melaporkan kepada Siti Azizah Sheikh Abod, yang kemudian ditugaskan untuk menyelaraskan perkara di bahagian F.L.O.M.

Dalam prosiding perbicaraan yang lalu, mahkamah mendengar bahawa F.L.O.M. dibentuk untuk menyelaraskan urusan Rosmah ketika Najib menjadi perdana menteri.

“PW21 bukanlah seorang pekerja yang cekap dan bertanggungjawab dalam menjalankan tugasnya kerana, antara lain, dia tidak dapat menulis teks ucapan saya dengan betul.

“PW21 mempunyai masalah disiplin di tempat kerja, di mana dia selalu ‘hilang’ dari tempat kerja.

"Saya tidak berpuas hati dengan kualiti kerja PW21, kerana dia adalah seseorang yang akan saya gambarkan sebagai "pahat dengan penukul", yang bermaksud bahawa PW21 harus selalu dipantau dan diperiksa untuk mencegah PW21 tidak lalai dalam menyelesaikan tugasnya.

"Saya juga selalu mendengar keluhan dari Azizah Sheikh Abod dan pegawai lain mengenai sikap PW21 yang culas dan sambil lewa dalam pekerjaannya," kata Rosmah.

Tertuduh mendakwa bahawa dia tidak mempunyai hubungan dekat dengan Rizal dan bahawa komunikasi mereka hanya berkaitan dengan pekerjaan, dan dia lebih banyak berurusan dengan Azizah.

Semasa memberi kesaksian hari ini, dia menolak beberapa bahagian keterangan Rizal sebelumnya untuk pendakwaan, di antaranya bahawa dia diperintahkan olehnya untuk menubuhkan pasukan laskar siber untuk menangkis sebarang tuduhan fitnah terhadapnya, dan bahawa dia dibiayai RM100,000 sebulan olehnya atas usaha yang dikatakan ini.

"Saya hanya isteri perdana menteri (ketika itu), yang tidak menerima gaji dan / atau elaun bulanan dari kerajaan, atau pencen. RM100,000 adalah sejumlah besar wang, dan mustahil bagi saya untuk memberikan sejumlah wang itu kepada PW21 setiap bulan,” katanya.

Rosmah antara lain berpendapat bahawa dia tidak memiliki pengetahuan dan tidak pernah mengarahkan Rizal untuk mendapatkan suapan bagi pihaknya, dan menambah bahawa dia tidak tahu dan tidak pernah membenarkan Rizal bertemu dengan Saidi dan Rayyan.

Sebelumnya, mahkamah telah mendengar keterangan mengenai Rizal, Saidi dan Rayyan yang bertemu didakwa bagi mengatur pertemuan dengan Rosmah sebagai sebahagian daripada usaha Jepak untuk mendapatkan kontrak projek berkenaan.

Rosmah dijangka akan meneruskan keterangannya ketika prosiding di hadapan Zaini disambung semula esok pagi.

Lihat Komen
ADS