Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan Rosmah Mansor agar pasportnya dikembalikan sementara bagi membolehkan isteri kepada bekas perdana menteri itu berlepas ke Singapura untuk menemani anak perempuannya bersalin.

Hakim, Mohamed Zaini Mazlan membenarkan permohonan yang dibuat oleh peguam bela tertuduh, Jagjit Singh.

"Pasport pemohon dikembalikan kepadanya pada 15 Oktober 2021 (hari ini), dan mesti dikembalikan (ke mahkamah) sebelum atau sebelum 6 Disember 2021.

"Ini dengan syarat pemohon hanya dibenarkan melakukan perjalanan ke luar negeri ke Singapura, mulai 21 Oktober 2021, dan mesti kembali ke Malaysia pada atau sebelum 21 November 2021," hakim memutuskan.

Zaini berkata keputusan hari ini mengambil kira tempoh kuarantin 14 hari apabila Rosmah pulang ke Malaysia dari Singapura.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Mustaffa P Kunyalam.

Terdahulu, ketika prosiding hari ini, timbalan pendakwa raya (DPP) memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan tidak mempunyai halangan berhubung permohonan berkenaan, dengan syarat ia tidak mengganggu tarikh perbicaraan.

"Pihak pendakwaan tidak keberatan, kami menyerahkan kepada Yang Arif untuk menentukan permohonan teman saya (Jagjit), dengan syarat ia tidak mengenai tarikh perbicaraan, dan mereka mesti mematuhi tempoh (berada di Singapura), agar tidak ada lagi penangguhan,” kata Mustafa.

Dua hari lalu, Free Malaysia Today melaporkan bahawa Rosmah, yang merupakan isteri Najib Razak, mengemukakan permohonan agar pasportnya dikembalikan sementara.

Portal berita dalam talian memetik dokumen mahkamah bahawa Rosmah perlu berada di Singapura untuk memberikan sokongan kepada anak perempuannya, Nooryana Najwa, yang dijangka akan melahirkan anak keduanya di sebuah hospital swasta di negara itu.

Ia juga memetik salinan permohonan yang mengatakan bahawa Rosmah perlu berbuat demikian kerana Nooryana mengalami pernah komplikasi dengan kelahiran sebelum ini.

Rosmah, 70, menghadapi tiga tuduhan di bawah Seksyen 16 (a) (A) Akta SPRM 2009.

Dalam pertuduhan pertama, dia dituduh meminta suapan RM187.5 juta dari Jepak Holdings Sdn Bhd untuk membantu mendapatkan projek Kementerian Pendidikan.

Projek bernilai RM1.25 bilion itu bagi membekalkan tenaga elektrik kepada 369 sekolah luar bandar di Sarawak menggunakan tenaga solar dan diesel.

Dalam pertuduhan kedua dan ketiga, dia dituduh menerima suapan RM1.5 juta dan RM5 juta sebagai ganjaran untuk mendapatkan projek tersebut.

Pada 18 Februari tahun ini, Mahkamah Tinggi memerintahkan Rosmah untuk membela diri, setelah mendapati bahawa pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Perbicaraan di hadapan Zaini akan disambung pada 21 Oktober. 

Rosmah dijangka akan mengambil penerbangan ke Singapura pada keesokannya (22 Okt).

Lihat Komen
ADS