Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Muafakat Nasional perjanjian politik terbaik - Nik Abduh
Diterbitkan:  Nov 24, 2021 10:05 AM
Dikemaskini: Nov 27, 2021 3:16 AM

Ahli Parlimen Bachok Nik Abduh Nik Aziz mengingatkan partinya PAS bahawa lebih baik memperbetulkan keadaan dan bekerjasama semula secara langsung dengan Umno.

Selepas pilihan raya negeri (PRN) Melaka di mana gabungan BN yang diketuai Umno memperoleh 21 kerusi manakala Perikatan Nasional (PN) yang dianggotai PAS dan sekutunya Bersatu hanya dua kerusi, Nik Abduh sekali lagi penjajaran semula dengan Umno.

"Sebaik-baik perjanjian politik termeterai sejak berpuluh tahun adalah di Himpunan Perpaduan Ummah (HPU) yang membentuk Muafakat Nasional (MN) antara Umno dan PAS.

"Ia perjanjian diberkati Allah dengan serta-merta dan menyatukan dua kumpulan besar umat Islam bertelagah sejak puluhan tahun.

"Ia meruntuh segala marak kemarahan dan dendam, lalu terbina di atasnya rahmat dan kasih sayang sesama umat," katanya dalam hantaran Facebook.

Dia menyorot bahawa PAS mampu bertahan tujuh tahun bersama DAP dalam gabungan Pakatan Rakyat dari 2008 hingga 2015.

"Bersama menentang ketidakadilan kerajaan BN masa itu dan jika tidak tidak malu pada diri sendiri dan pada rakyat, dengan membiarkan api kepanasan terus mara dan marak sesama pemimpin yang pasti boleh menyebabkan MN runtuh dalam tempoh yang singkat," tambahnya.

"Gembirakah kita untuk kembali menukarkan air mata kasih sayang dan kegembiraan kepada kebencian, dendam dan berburuk sangka sesama umat?" katanya lagi.

Selepas Pakatan Harapan (PH) menang pilihan raya umum 2018, Umno dan PAS membentuk pakatan MN dan berjaya dalam beberapa pilihan raya kecil.

Bagaimanapun keputusan Bersatu keluar PH dan pembentukan kerajaan baru di bawah Muhyiddin Yassin mengubah dinamik dan menyebabkan PAS lebih menumpukan kepada gabungan PN dengan Bersatu berbanding MN dengan Umno.

Ketika Nik Abduh bercakap mengenai kerjasama, Ketua Pemuda PAS Ahmad Fadhli Shaari dan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki terlibat dalam perang mulut mengeluarkan kenyataan mengatakan PAS berpeluang memenangi tiga kerusi jika ia mempunyai menerima jemputan Umno untuk kerjasama tetapi berakhir dengan tangan kosong.

Lihat Komen
ADS