Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Keputusan BN bubar DUN Johor ketepi PAS, Bersatu - Solihan
Diterbitkan:  Jan 23, 2022 4:54 PM
Dikemaskini: 9:09 AM

Keputusan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor bagi mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) dibuat secara unilateral tanpa melibatkan perbincangan antara parti yang membentuk kerajaan negeri sedia ada.

Ketua Penerangan Bersatu Johor Mohd Solihan Badri berkata keputusan pembubaran itu hanya melibatkan Umno dan Barisan Nasional (BN), sekali gus mengetepikan Bersatu dan PAS.

“Saya tidak pasti sama ada perlu dapat persetujuan parti (yang membentuk kerajaan sedia ada) atau tidak, tapi (keputusan pembubaran) memang tidak ada minta pandangan kami, sama ada daripada Bersatu atau PAS,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Keselamatan Jalan Raya Musim Perayaan Tahun baru Cina di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) di Senai di Johor Bahru hari ini.

Mengenai PRN Johor, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tenang itu berkata Bersatu Johor sedia menyahut cabaran dan yakin mampu menubuhkan kerajaan negeri Perikatan Nasional (PN).

“Jentera Bersatu di 26 bahagian telah ditubuhkan sejak tahun lepas dan kami sudah lantik jawatankuasa setiap biro, bahagian, parlimen, DUN serta pusat daerah mengundi (PDM), malah perbincangan pembahagian kerusi bersama parti komponen sudah dimulakan tetapi belum dimuktamad,” katanya.

Kerajaan negeri sebelum ini diterajui Barisan Nasional dengan 28 kerusi merangkumi UMNO (14 kerusi), MIC (dua), Bersatu (11) dan PAS (satu) manakala Pakatan Harapan dengan 27 kerusi iaitu DAP (14), PKR (tujuh) dan Amanah (enam).

- Bernama

Lihat Komen
ADS