Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Khairy arah menteri pertahanan, MB Johor, presiden MIC dikompaun
Diterbitkan:  Feb 13, 2022 7:33 PM
Dikemaskini: 12:26 PM

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin mengarahkan pegawai di kementeriannya mengeluarkan kompuan terhadap beberapa pemimpin tertinggi kerajaan kerana didakwa melanggar prosedur operasi standard (SOP) berkaitan Covid-19.

Ini selepas tular video menunjukkan mereka menghadiri majlis pelancaran briged MIC Johor di Kota Iskandar, Johor hari ini yang penuh sesak dengan kehadiran orang ramai.

Antara pemimpin yang dilaporkan hadir pada majlis itu ialah Menteri Pertahanan, Hishammuddin Hussein; penyandang Menteri Besar Johor, Hasni Mohammad dan Presiden MIC S Vigneswaran.

"Saya telah mengarahkan pegawai @KKMPutrajaya untuk keluarkan kompaun kepada DS Hishammuddin, DS Hasni, TS Vigneswaran, pemimpin utama yang hadir & penganjur di bawah Akta 342.

"@KKMPutrajaya akan terus pantau SOP sempena PRN Johor,” kata Khairy menerusi Twitter.

‘Salah tetap salah’

Sementara itu Hishammuddin, dalam maklum balas segeranya berkata dia hanya berada di majlis itu sebagai tetamu namun bersedia menerima hukuman.

“Saya hadir sebagai tetamu dan saya terima, memang ada kelemahan dalam pematuhan SOP tadi. Tapi, salah tetap salah.

"Tiada sesiapa berada di atas undang-undang termasuk saya. Ini sepatutnya jadi pengajaran kepada kita semua," katanya.

Akta 342 merujuk kepada Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1998 yang memperuntukkan kompaun sehingga RM1,000 bagi individu yang melanggar SOP kesihatan.

Khairy pada sidang parlimen lalu menggesa kompaun kepada individu dinaikkan kepada RM10,000 namun pindaan Akta 342 ditangguhkan selepas mendapat bantahan daripada blok kerajaan dan pembangkang.

Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Kesihatan, Sains dan Inovasi meminta Kementerian Kesihatan mencari alternatif lain berbanding mengenakan kompaun yang tinggi kerana bimbang ia boleh disalahgunakan.

Kumpulan perniagaan juga menyatakan kebimbangan bahawa ia boleh membuka ruang kepada gejala rasuah.

Sekiranya pindaan itu diluluskan, kompaun bagi syarikat akan dinaikkan daripada RM500,000 kepada RM1 juta.

Di sesetengah negara Eropah, sistem "kompaun harian" digunakan di mana kompaun dikeluarkan berdasarkan pendapatan seseorang.

Lihat Komen
ADS