Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Leissner: Setiausaha Najib terlibat dalam terbitan bon ketiga 1MDB

Bekas pegawai bank Goldman Sachs, Tim Leissner mendedahkan bahawa dua setiausaha sulit Najib Razak ketika dia menjadi perdana menteri terlibat dalam memudahkan penerbitan bon ketiga bernilai AS$3 bilion untuk 1MDB.

Leissner menjelaskan bon ketiga itu bergantung kepada sokongan - khususnya dalam bentuk surat sokongan - daripada kerajaan Malaysia untuk mengumpul AS$3 bilion dan bukannya jaminan daripada International Petroleum Investment Companya (Ipic) seperti dua bon yang pertama.

Bond pertama dinamakan sebagia Projek Magnolia, bon kedua dirujuk sebagai Projek Maximus manakala bon ketiga digelar sebagai Projek Catalyze.

Disebabkan keperluan untuk mendapat surat sokongan itu, Leissner berkata dia mengadakan beberapa pertemuan dengan bukan sahaja Kementerian Kewangan dan Perbendaharaan tetapi juga dengan setiausaha sulit utama Najib, Allahyarham Azlin Alias ​​dan seorang lagi setiausaha sulitnya Amhari Efendi Nazaruddin.

Leissner berkata demikian semasa memberi keterangan baru-baru ini sebagai saksi utama dalam perbicaraan rasuah bekas rakan sekerjanya Roger Ng di New York.

Malaysiakini telah melihat transkrip mahkamah daripada keterangannya pada 24 Feb.

Pendakwa Drew Rolle: Apakah tujuan bertemu dengan mereka?

Leissner: Untuk melakukan semua kerja yang diperlukan untuk bon Project Catalyze. Kali ini, sekali lagi, kerana ia bukan dengan Ipic, kami terpaksa melakukan kerja untuk mendaftar surat sokongan dengan Kementerian Kewangan, Perbendaharaan Kementerian Kewangan dan meminta mereka meluluskan surat itu, untuk mengusahakan surat itu dan meluluskan surat itu dalam versi terakhirnya untuk ditandatangani perdana menteri Najib. Dan kemudian mereka juga perlu mengusahakan panggilan penilaian untuk penerbitan ini. Azlin secara peribadi mengkritik gesaan Standard & Poors dan Moody's mengenai transaksi ini.

Leissner menyatakan bahawa dia sebenarnya telah bertemu dengan Najib di pejabatnya di Putrajaya pada satu ketika agar Projek Catalyze memperoleh surat sokongan yang ditandatangani oleh Najib.

Dalam keterangannya pada hari yang sama, Leissner juga berkata Low telah memberitahunya bahawa dia dan Ng tidak akan menerima sebarang sogokan daripada Project Catalyze, tidak seperti dua projek pertama.

Low berkata ini kerana dana yang dikumpul oleh Project Catalyze akan digunakan untuk pilihan raya umum 2013, katanya.

Bagaimanapun, dia menyatakan bahawa dia tidak tahu ke mana wang itu berakhir atau sama ada ia diterima Najib secara peribadi.

Leissner juga berkata Azlin terlibat kemudiannya apabila Goldman Sachs berusaha melupuskan AS$700 juta bon Catalyze pada imbangan duganya yang tidak dapat dijual firma itu selepas transaksi Project Catalyze.

Katanya, mereka telah menghubungi Jho Low untuk melihat sama ada dia boleh membantu menjual beberapa bon tersebut kepada institusi di Malaysia, khususnya institusi berkaitan kerajaan seperti Lembaga Tabung Haji dan Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP).

Salah satu bukti yang dikemukakan dalam kes itu ialah bebenang e-mel yang dipanjangkan Leissner pada 6 Nov 2013, kepada Ng, di mana e-mel pertama dalam rantaian itu telah dihantar oleh Low kepada Azlin.

Leissner memberi keterangan bahawa Low telah menulis e-mel kepada Azlin mengenai pembelian bon 1MDB oleh KWAP bagi Project Catalyze serta menyatakan bahawa Tabung Haji telah bersetuju untuk membeli beberapa bon tersebut.

Rolle: Apakah pemahaman anda pada masa itu tentang mengapa Low akan menghubungi atau perlu menghubungi Azlin mengenai mana-mana bon Goldman Sachs yang anda cuba jual?

Leissner: Kerana kami di Goldman Sachs memegang posisi yang sangat penting ini yang ingin kami nyahkan dan telah meminta bantuannya untuk mendapatkan beberapa institusi Malaysia yang belum kami jual setakat ini untuk membeli bon ini.

Leissner menambah dia telah memanjangkan rantaian e-mel itu kepada Ng kerana Ng bertanggungjawab menjual bon kepada KWAP dan dia mahu Ng menyedari perkembangan itu.

Najib kini menghadapi tuduhan di mahkamah berkaitan penyelewengan dana 1MDB dan anak syarikatnya SRC International. Pasukan peguam bekas perdana menteri itu berhujah bahawa tertuduh tidak mengetahui sebarang salah laku, sebaliknya ia didalangi oleh Low dan beberapa individu lain.

Lihat Komen
ADS