Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mahkamah Persekutuan tolak rayuan Najib kemuka bukti baru kes SRC

Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat dan empat hakim tertinggi negara yang lain menolak permohonan Najib Razak untuk memperkenalkan bukti tambahan dalam rayuan rasuah kes SRC International berjumlah RM42 juta.

Panel lima hakim Mahkamah Persekutuan sebulat suara menolak rayuan bekas perdana menteri itu untuk mengemukakan bukti baru seperti maklumat perbankan keluarga bekas gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz.

Anggota panel tertinggi hari ini ialah Presiden Mahkamah Rayuan Rohana Yusuf, Hakim Besar Malaya Azahar Mohamed, Hakim Besar Sabah dan Sarawak Abang Iskandar Abang Hashim, dan hakim Mahkamah Persekutuan Mohd Zawawi Salleh.

Najib merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan pada 7 Dis tahun lepas, yang menolak permohonan bekas menteri kewangan itu untuk mengemukakan bukti tambahan.

Pada 8 Dis, Mahkamah Rayuan menolak rayuan utamanya untuk membatalkan sabitan serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta berhubung kes rasuah SRC.

Mahkamah Persekutuan masih belum menetapkan tarikh untuk mendengar rayuan utama Najib untuk membatalkan keputusan bersalah dan hukumannya dalam kes SRC.

Semasa prosiding mahkamah terbuka petang ini, Maimun memutuskan bahawa rayuan oleh Najib itu tidak mempunyai merit kerana bukti baru yang didakwa tidak mempunyai kaitan dengan rayuan SRC.

Maimun berkata bukti itu tidak mempunyai kaitan dengan isu pengetahuan Najib mengenai RM42 juta, yang merupakan isu utama dalam kes SRC.

Hakim tertinggi memutuskan bahawa permohonan Najib tidak mematuhi keperluan bahawa bukti tidak ada pada masa perbicaraan SRC di hadapan Mahkamah Tinggi.

"Bukti yang ingin dikemukakan adalah berkaitan dengan kes lain iaitu (perbicaraan berasingan Najib RM2.28 bilion) 1MDB, dan bukan kes sekarang (rayuan Najib dalam kes SRC RM42 juta)," kata Maimun.

"Kami tidak nampak bagaimana bukti itu berkaitan dengan isu pengetahuan," katanya.

Maimun juga menegaskan bahawa permohonan itu terlalu luas dalam skop bukti yang dicari dan gagal untuk menerangkan secara khusus bukti yang dicari.

Dia berkata afidavit menyokong bidaan keterangan tambahan tidak menyatakan rasional atau fakta khusus yang dikaitkan dengan bakal saksi dengan bukti baru yang dikatakan.

"Saksi (seperti Zeti) disediakan oleh (pendakwaan pada permulaan peringkat pembelaan perbicaraan SRC Najib), tetapi perayu (Najib) enggan memanggil (saksi)," kata Maimun.

Ketua hakim negara juga menekankan bahawa Mahkamah Rayuan telah memberikan pendengaran yang adil sebelum menolak permohonan bukti tambahan, bertentangan dengan hujahan daripada peguam Najib.

Dia berkata badan kehakiman diberi kuasa di bawah Seksyen 15A Akta Mahkamah Kehakiman untuk mengarahkan prosiding dijalankan melalui pendengaran hibrid yang menggabungkan pendengaran secara dalam talian dan di mahkamah.

Tambahnya, peruntukan ini dibuat khusus untuk situasi di mana pasukan undang-undang menjalanu kuarantin Covid-19 atau kontak rapat dengan seseorang yang positif.

Dia turut menegaskan bahawa pasukan undang-undang yang berada di bawah kuarantin akibat Covid-19 masih boleh mengakses dokumen mahkamah melalui teknologi moden.

Shafee sebelum ini mengemukakan di hadapan Mahkamah Persekutuan bahawa Mahkamah Rayuan tidak memberikan perbicaraan yang adil kerana menolak permohonan peguam Najib untuk menangguhkan perbicaraan 7 Dis, atas sebab berkaitan Covid-19.

Maimun menyatakan bahawa peguam Najib telah memfailkan permohonan itu pada saat akhir pada 2 Dis dan masih memfailkan hujahan jawapan walaupun pada malam pendengaran Mahkamah Rayuan mengenai permohonan bukti tambahan.

“Perayu (Najib) yang memfailkan (permohonan keterangan tambahan) begitu hampir dengan tarikh keputusan (8 Dis 2021) mengenai rayuan substantif.

“Perayu tidak dilucutkan hak untuk didengar atau dinafikan perbicaraan yang adil,” katanya, sambil menambah bahawa secara keseluruhannya Mahkamah Rayuan telah membuat kesimpulan yang betul bahawa tiada merit dalam permohonan bukti tambahan Najib.

Lihat Komen
ADS