Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kerajaan S'wak digesa dedah kerugian akibat Serba Dinamik
Diterbitkan:  May 19, 2022 5:13 PM
Dikemaskini: 9:13 AM

Kerajaan Sarawak digesa mendedahkan kerugian yang dialami kerana pegangannya dalam Serba Dinamik Holdings Bhd.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ahli Parlimen Bandar Kuching Kelvin Yii berkata kerajaan juga perlu memaklumkan kepada orang ramai tentang rancangan untuk mendapatkan kembali kerugian tersebut.

Yii berkata kerajaan Sarawak, melalui Setiausaha Kewangan Negeri Sarawak, adalah pemegang saham kedua terbesar manakala badan berkaitan negeri Bintulu Development Authority adalah pemegang saham ke-12 terbesar.

Serba Dinamik, sebuah syarikat kejuruteraan, menyaksikan penjualan besar pada Mei 2021 berikutan penyingkiran KPMG sebagai juruauditnya.

Sahamnya ditutup pada RM1.61 pada 25 Mei tahun lepas. Setakat laporan ini ditulis, sahamnya didagangkan pada RM0.14, turun 90 peratus sepanjang tahun lalu.

Memandangkan kepentingan besar Sarawak dalam syarikat itu, Yii berkata terdapat kepentingan awam dalam perkara itu.

"Ini adalah isu yang sangat serius dan akan mempunyai implikasi jangka panjang. Pertuduhan terhadap eksekutif adalah serius — bermula daripada memberikan kenyataan dan angka jualan palsu kepada Bursa, dengan hukuman penjara maksimum 10 tahun jika sabit kesalahan.

"Apabila syarikat awam memberikan kenyataan dan angka jualan palsu, ia boleh mengelirukan beribu-ribu pelabur mengenai keadaan kewangan syarikat dan mengakibatkan kerugian pelaburan yang besar," kata Yii.

Suruhanjaya Sekuriti pada mulanya merancang untuk mendakwa beberapa eksekutif Serba Dinamik kerana memberikan kenyataan palsu kepada Bursa Malaysia.

Jabatan Peguam Negara kemudiannya menggugurkan pertuduhan, sebaliknya memilih untuk mengenakan denda maksimum RM3 juta kepada lima eksekutif yang didakwa.

Sementara itu, Yii berkata keputusan untuk menggugurkan pertuduhan, yang membawa hukuman penjara, telah menghantar mesej yang salah kepada pasaran dan mungkin menjejaskan keyakinan pelabur.

"Apabila entiti asing menyedari bahawa kelakuan sedemikian tidak ditangani dengan serius oleh pihak berkuasa Malaysia, mereka akan hilang keyakinan untuk menyenaraikan diri mereka di pasaran Malaysia," katanya.

Lihat Komen
ADS