Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

PANDUANKINI | Sejak beberapa minggu lalu, harga ayam mula naik. Pada hujung minggu lalu, bekalan mula terputus di pasar basah.

Malaysiakini menyorot punca perkara itu dan meneliti isu jaminan makanan di Malaysia.

Apakah dimaksudkan dengan jaminan makanan?

Jaminan makanan sebahagian besarnya merujuk kepada keupayaan sesebuah negara untuk memastikan bekalan makanan yang mencukupi untuk rakyatnya.

Ia diukur dengan nisbah pergantungan import dan sara diri, yang mengukur berapa banyak komoditi pertanian terpilih diimport.

Daging ayam dan telur ayam serta itik adalah produk makanan yang penting kerana ia adalah produk haiwan yang paling banyak digunakan di Malaysia dan merupakan sumber utama protein.

Rakyat Malaysia mengambil 47.4 kilogram daging ayam dan 20.7 kilogram telur ayam dan itik setiap orang pada 2020, berbanding daging lain seperti daging lembu (5.7 kilogram setiap orang), daging kambing (1.3 kilogram) dan daging babi (17.5 kilogram).

Berapa banyak makanan yang diimport oleh Malaysia?

Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia, Malaysia semakin bergantung kepada produk makanan import dan mengalami defisit perdagangan bagi produk itu.

Nisbah pergantungan import meningkat kepada 13.7 peratus pada 2015, meningkat daripada 7.4 peratus pada 1987.

Pada tahun 2020, antara bahan makanan yang Malaysia bergantung kepada import ialah mangga (86.2 peratus diimport), kobis bulat (63.6 peratus), sotong (52.5 peratus), daging kambing (90.4 peratus), daging lembu (78.1 peratus) dan susu segar (53.5 peratus).

Bagaimanapun, Malaysia dianggap mampu menampung bekalan sendiri bagi daging ayam, dengan mengeluarkan kira-kira 98.2 peratus daripada keperluan domestiknya.

Jadi mengapa bekalan ayam di pasaran terputus beberapa hari lalu?

Walaupun Malaysia mengeluarkan daging ayam yang mencukupi untuk keperluan tempatannya, industri penternakan ayam sangat bergantung kepada makanan ayam yang diimport.

Hampir semua bijirin yang diperlukan untuk membuat makanan ayam diimport dari AS dalam dolar AS dan terdedah kepada turun naik mata wang.

Malaysia mengimport kira-kira 80 peratus jagung bijirinnya dari Brazil dan Argentina, manakala 96 peratus kacang soya berasal dari Argentina.

Persekutuan Persatuan Peladang Ternakan Malaysia (FLFAM) berkata bekalan terganggu berikutan keadaan cuaca buruk di negara pembekal, sementara kerajaan di sana mengaitkan perkara itu dengan perubahan iklim.

Ini menyebabkan harga bijirin meningkat, melonjakkan kos bagi penternak ayam, yang sudah pun mengalami kejatuhan ringgit.

Kementerian Pertanian dan Industri Makanan menganggarkan harga jagung bijirin telah meningkat daripada RM500 setan kepada RM1,900 setan dalam beberapa keadaan.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata kenaikan mendadak dalam kos jagung dan makanan kacang soya mengakibatkan kenaikan 70 peratus kos penternakan ayam.

Tetapi mengapa saya tidak boleh mendapatkan ayam sama sekali, walaupun pada harga yang lebih tinggi?

Kerajaan mengawal harga barangan makanan utama dan telah menetapkan harga siling untuk ayam.

Bagi memastikan ini, ia memberikan subsidi makanan ayam kepada penternak, pada kadar 60 sen sekilogram.

Bagaimanapun, beberapa penternak mengadu bahawa terdapat kelewatan dalam pengeluaran, menyebabkan ayam tidak mendapat jumlah dan kualiti pengambilan makanan yang sama.

Ringgit yang semakin lemah juga bermakna subsidi mungkin tidak mencukupi.

Ini bermakna anak ayam membesar lebih perlahan, jadi pengeluar ayam tidak dapat membekalkan pada kadar yang sama.

Ia juga telah mendorong beberapa kilang ayam ditutup buat seketika sementara menunggu ayam membesar mengikut saiz yang diperlukan.

Dilaporkan di Jasin, sebuah kilang ditutup sementara untuk menunggu ayam membesar daripada 1.1 kilogram seekor kepada 1.8 kilogram, seperti yang diminta oleh pasaran.

Adakah makanan ayam import satu-satunya sebab pertumbuhan ayam yang lemah?

Tidak, FLFAM juga mengatakan bahawa gelombang haba semasa telah menghalang pertumbuhan ayam.

“Keadaan itu menyebabkan ayam kurang makan, tiada selera makan, cepat letih dan minum banyak air,” kata penasihat FFAM Jeffrey Ng.

Cuaca panas semasa dijangka berlarutan sehingga September, kata Jabatan Meteorologi, walaupun cuaca panas melampau dijangka reda menjelang akhir bulan ini.

Utusan Malaysia juga melaporkan beberapa pemain utama industri ayam telah menutup bekalan bagi membantah kelewatan pengeluaran subsidi, tetapi kerajaan menafikan ia mempunyai kaitan dengan punca kekurangan bekalan.

Apa langkah diambil kerajaan?

Kerajaan berkata ia mempercepatkan subsidi kepada penternak ayam yang diluluskan dengan harapan ia dapat menangani kekurangan bekalan ketika ini.

Dalam jangka panjang, Menteri Pertanian dan Industri Makanan Ronald Kiandee berkata kerajaan sedang menggubal dasar untuk mengurangkan pergantungan kepada import makanan haiwan dengan menggalakkan penanaman jagung bijirin.

Bulan lalu, kementerian mengumumkan bahawa 80,000 hektar tanah di seluruh negara akan digunakan untuk menanam jagung bijirin menjelang tahun 2023, dan ia menggalakkan penanaman besar-besaran swasta bagi tanaman ini.

Tidak jelas sama ada ini dikaitkan dengan Pelan Induk Pembangunan Jagung Bijian (2018-2032), yang dilancarkan oleh kerajaan pada 2016, dengan tujuan menghasilkan 30 peratus jagung bijian yang diperlukan untuk kegunaan domestik.

Adakah ini isu baru?

Tidak sama sekali.

Kerajaan Malaysia telah bergelut dengan isu pengeluaran jagung bijirin sejak 1980-an apabila ia dikenal pasti sebagai kelemahan utama kepada keselamatan makanan negara.

Dari 1989 hingga 1992, percubaan komersial telah dijalankan, tetapi hasil adalah rendah berbanding tanaman lain seperti kelapa sawit dan oleh itu dianggap tidak mampan. Projek ini telah ditamatkan pada tahun 1996.

Apakah yang membuatkan kerajaan berfikir kita boleh berjaya menghasilkan jagung bijirin sekarang jika ia gagal pada tahun 1990-an?

Sebelum ini, kementerian telah menilai industri jagung bijirin di negara jiran Thailand, Filipina dan Indonesia dan percaya ia boleh berjaya kali ini dengan mengikut langkah negara-negara tersebut, demikian menurut kertas kerja Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia.

Indonesia akan mengeluarkan 12 juta tan metrik jagung pada 2020, diikuti Filipina (8.0 juta tan metrik), Thailand (5.5 juta tan metrik) dan Vietnam (4.54 juta tan metrik).

Sebaliknya, Malaysia mengeluarkan 80,000 tan metrik jagung, kebanyakannya adalah jagung manis yang tidak digunakan untuk makanan haiwan.

Di bawah Pelan Induk 2016, kementerian menyasarkan untuk membuka 30,000 hektar tanah untuk penanaman jagung bijirin di tanah rata dengan kelembapan rendah seperti di Chuping, Seberang Perai dan Bachok, dianggarkan menghasilkan 1.4 juta tan metrik jagung bijirin.

Projek perintis dimulakan pada 2020 manakala Mardi telah bekerjasama dengan Institut Penyelidikan Bijirin Indonesia untuk berkongsi teknologi dan benih hibrid sejak 2018.

Penyelidik Mardi berkata pengeluaran bijirin Indonesia berkembang selepas ia mencontohi dan menyesuaikan apa yang dilakukan di Amerika Syarikat, jadi Malaysia belajar dari Indonesia dan menyesuaikan amalan ini di dalam negara.

"Masih belum terlambat untuk menggiatkan semula industri jagung dan menjadi salah satu pemain jagung bijirin di dunia," kata mereka.

Lihat Komen
ADS