Paling Popular
Terkini

Bekalan ayam di negeri ini masih mencukupi meskipun berlaku kekurangan di beberapa lokasi dengan kuantiti yang terhad, kata Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Johor Mohd Hairul Anuar Bohro.

Meskipun begitu, beliau berkata pihaknya sentiasa melakukan pemantauan berterusan termasuk aduan berkaitan kedudukan bekalan serta kenaikan harga ayam yang dilaporkan, sejak akhir-akhir ini.

“Sehingga hari ini, 33 aduan telah diterima berkaitan kenaikan harga serta bekalan ayam telah selesai disiasat dan diambil tindakan kes di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan (AKHAP) 2011 AKHAP 2011,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Mohd Hairul Anuar berkata KPDNHEP Johor telah melakukan 4,487 pemeriksaan meliputi 4,321 pemeriksaan di peringkat peruncit dan selebihnya di peringkat pemborong serta pengeluar, daripada tempoh kuat kuasa Penentuan Harga Maksimum (PHM) bagi Ayam dan Telur, sejak 5 Feb lepas.

“Sebanyak 121 kes telah direkodkan di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan (AKHAP) 2011 dengan jumlah kompaun sebanyak RM 101,300,” katanya.

Beliau berkata pihaknya telah meningkatkan pemeriksaan dengan menempatkan anggota penguatkuasa di lokasi tumpuan terutama pasar basah, pasar awam dan pasar tani serta pasaraya yang menjual ayam.

Selain itu Mohd Hairul Anuar berkata pemeriksaan dan tinjauan stok bekalan ayam melibatkan 200 anggota juga dijalankan di setiap rantaian pengedaran bagi memastikan tiada isu terputus bekalan ayam sekaligus memastikan bekalan barangan keperluan harian mencukupi, tambahnya lagi.

- Bernama

Lihat Komen
ADS