Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tanam 102 pokok ganja: Lanjutan reman bekas duta ditolak
Diterbitkan:  May 29, 2022 8:00 AM
Dikemaskini: 12:07 AM

Seorang bekas duta yang ditahan kerana disyaki mengusahakan 102 pokok ganja di rumahnya di Janda Baik, Pahang dibebaskan daripada tahanan polis semalam, menurut wakil undang-undangnya.

Peguam Rahmat Hazlan berkata pihak polis telah memohon untuk melanjutkan tahanan reman selama tujuh hari, tetapi ia ditolak oleh majistret Shahrol Ekhsan Hasim.

Rahmat mendakwa dalam satu kenyataan ringkas kepada media malam tadi, bahawa majistret "berpuas hati bahawa tiada bukti untuk mengaitkan (bekas duta) dengan apa-apa kesalahan".

Bekas diplomat itu ditahan semasa serbuan polis di rumahnya pada 21 Mei lalu.

Polis kemudian menahan anaknya di Shah Alam Isnin lalu.

Perbicaraan lanjutan reman anaknya akan didengar esok.

Ketua Polis Pahang Ramli Mohamed Yoosuf dilaporkan berkata bahawa bekas diplomat berusia 78 tahun itu telah mempelajari teknik menanam dan memproses ganja melalui video YouTube, manakala benih itu diperoleh daripada ganja mampat yang dibeli di Kuala Lumpur tujuh tahun lalu.

Dilaporkan sebagai rampasan terbesar seumpamanya, Ramli berkata suspek semasa siasatan awal mengaku menanam ganja sejak 2015 di sebidang tanah seluas dua hektar di Janda Baik.

Dia juga dilaporkan mengaku mencampurkan titisan ganja cair ke dalam minumannya sejak tiga tahun lalu, walaupun dia diuji negatif untuk bahan itu semasa ujian air kencing.

Bagaimanapun anaknya didapati positif ganja, dan dilaporkan mengaku mengambil bahan itu sejak 2013.

Polis menyiasat kes itu mengikut Seksyen 39B, Seksyen 6B dan Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952.

Lihat Komen
ADS