Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Perdana menteri dan kerajaan berjaya membatalkan saman sivil berhubung keputusan Mahkamah Antarabangsa (ICJ) yang memberikan kedaulatan Pulau Batu Puteh kepada Singapura.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan permohonan dua defendan tersebut untuk membatalkan saman yang difailkan warga Malaysia, Mohd Hatta Sanuri.

Peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan yang mewakili perdana menteri dan kerajaan, berkata hakim Hayatul Akmal Abdul Aziz membenarkan permohonan pembatalan.

Dia berkata mahkamah mendapati isu kedaulatan Pulau Batu Putih bukan isu yang sesuai diputuskan di mahkamah.

"(Mahkamah memutuskan) isu tersebut adalah pertikaian tak boleh diadili dan plaintif (Hatta) kurang locus (kedudukan dalam undang-undang untuk memfailkan tindakan)," katanya kepada Malaysiakini.

Shamsul berkata mahkamah turut mengarahkan Hatta membayar RM6,000 kepada defendan, sebagai kos.

Ketika dihubungi, peguam Hatta, Mohaji Selamat mengesahkan keputusan itu dan berkata pihaknya akan membuat rayuan di Mahkamah Rayuan.

Hatta memfailkan writ saman pada 28 Mei tahun lalu, berhubung keputusan Malaysia pada 2018 untuk menarik permohonan agar ICJ menyemak semula keputusan memberikan Pulau Batu Puteh kepada Singapura.

Menurut salinan writ saman yang dilihat oleh Malaysiakini, Hatta, 45, selaku pelaintif berkata tuntutan yang difailkan di mahkamah itu adalah bagi pihak dirinya dan 32 juta warganegara Malaysia yang lain.

Menurutnya, semua rakyat Malaysia menerima akibat tindakan secara sepihak daripada defendan menarik balik permohonan semakan ICJ tanpa terlebih dahulu membentangkan dan membincangkannya di parlimen.

Hatta meminta pengisytiharan agar defendan membayar sekitar RM10 juta ganti rugi (atau berdasarkan pertimbangan mahkamah selanjutnya) kepada warganegara Malaysia.

Katanya, jumlah itu dihitung berdasarkan nilai tanah Pulau Batu Puteh dan kerugian ekonomi yang ditanggung oleh semua rakyat Malaysia, termasuk kepada dirinya.

Dia juga meminta perintah mahkamah, antara lain, supaya defendan mendedahkan secara terperinci jumlah kos yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk menyiapkan permohonan semakan ICJ pada 3 Februari 2017 sehinggalah ke saat para defendan tiba-tiba menarik balik permohonan tersebut seperti yang disahkan oleh ICJ pada 1 Jun 2018.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS