Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Queen’s Counsel (QC) dari United Kingdom tidak akan mewakili Najib Razak dalam rayuan kes rasuah SRC International bekas perdana menteri itu.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang tadi menolak permohonan untuk membenarkan kemasukan sementara QC Jonathan Laidlaw sebagai peguam di Malaysia.

Hakim Kamal Akmal Md Shahid memutuskan Laidlaw gagal menunjukkan dia mempunyai kelayakan dan pengalaman khas untuk mengendalikan rayuan Najib dalam kes SRC.

Hakim menyatakan bahawa isu kes SRC mampu dikendalikan oleh peguam Malaysia.

Kamal menegaskan bahawa hakim perbicaraan SRC Mohd Nazlan Mohd Ghazali, meski mengakui kes itu membabitkan perkara undang-undang baharu, juga menyatakan bahawa isu itu tidak terlalu sukar untuk dikendalikan oleh peguam dan badan kehakiman negara.

Hakim menyatakan kebimbangan terhadap kemasukan sementara Laidlaw kerana dia mungkin tidak biasa dengan undang-undang dan amalan undang-undang Malaysia.

Kamal berkata walaupun Laidlaw terkenal di UK dalam kes jenayah kewangan, itu sahaja tidak memadai untuk menunjukkan dia memiliki kemahiran, kepakaran, kelayakan dan pengetahuan khas mengenai Akta SPRM 2009, Kanun Keseksaan, Anti -Akta Pengubahan Wang Haram 2001, dan Kanun Tatacara Jenayah.

Rayuan Najib di hadapan mahkamah tertinggi melibatkan semua undang-undang ini.

“Saya berpendapat bahawa (permohonan) perlu ditolak kerana tidak ada isu rumit dan baru yang memerlukan kemasukan (interim) pemohon (Laidlaw).

“Pemohon telah gagal memenuhi syarat di bawah Seksyen 18(1) LPA (Akta Profesion Undang-undang 1976) bahawa bagi rayuan (SRC) dan sebab-sebab lain yang berkaitan, dia mempunyai kelayakan atau pengalaman khas yang tidak terdapat dalam kalangan peguam bela dan peguam cara di Malaysia.

“Saya bersetuju dengan hujahan oleh Jabatan Peguam Negara (AGC), Badan Peguam Malaysia dan Jawatankuasa Peguam Kuala Lumpur bahawa rayuan itu boleh dikendalikan dengan cekap oleh peguam bela dan peguam cara tempatan,” kata hakim itu.

Dia kemudiannya menolak permohonan itu tanpa sebarang perintah bayaran kos.

Mahkamah Persekutuan menetapkan 10 hari pada Ogos untuk mendengar rayuan terakhir Najib bagi membatalkan sabitan kesalahan serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta bagi satu pertuduhan salah guna kuasa, tiga pertuduhan pecah amanah jenayah (CBT), dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram yang dikaitkan dengan RM42 juta daripada SRC.

Pada 8 Dis tahun lepas, Mahkamah Rayuan menolak rayuan Najib untuk membatalkan keputusan 2020 oleh hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur ketika itu, Nazlan yang mendapati bekas perdana menteri itu bersalah dan menjatuhkan hukuman.

Nazlan telah dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan.

Sebelum ini anak syarikat 1MDB, SRC kemudiannya menjadi milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF Inc). 1MDB juga dimiliki sepenuhnya oleh MoF Inc.

Selain bekas perdana menteri, Najib juga pernah menjadi menteri kewangan, penasihat emeritus SRC, dan pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

Sebagai sebahagian daripada tawaran Najib untuk Laidlaw mewakilinya, peguam Najib Shafee Abdullah sebelum ini berkata bahawa peguam UK boleh membantu "perkembang dan mematangkan" perundangan Malaysia.

Dalam afidavit sokongan, Shafee berkata ini kerana perkara itu melibatkan "beberapa perkara baru yang tidak pernah diputuskan oleh mahkamah Malaysia".

Bagaimanapun, dalam afidavit balas, AGC, Badan Peguam dan Jawatankuasa Peguam KL berhujah bahawa tidak ada keperluan untuk QC kerana terdapat lebih 21,000 peguam Malaysia boleh bertindak dengan cekap untuk Najib dalam rayuan SRC.

Lihat Komen
ADS