Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dr M mahu berdamai dengan Anwar lagi, tak kisah dikata 'jilat ludah'
Diterbitkan:  Oct 21, 2022 2:05 PM
Dikemaskini: 6:40 AM

Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menghulurkan tangan pendamaian dengan Anwar Ibrahim, menjelang pilihan raya umum bulan depan.

Kata Mahathir, jika perlu memulakan langkah itu, dia akan melakukannya demi mengelakkan kerosakan pada negara.

“Saya bersedia bertemu dengan Datuk Seri Anwar kerana saya percaya dia juga berfikir semacam dengan saya.  

“Jika saya yang perlu memulakan langkah, saya akan lakukan,” katanya.

Penyandang kerusi parlimen Langkawi itu juga berkata, dia tidak kisah jika dengan tindakan itu akan ada pihdak menganggap dia menjilat semula ludah sendiri.

Menjelaskan cadangannya itu Mahathir berkata, apa yang penting dicapai oleh kedua-dua pihak adalah menyekat parti lain daripada merosakkan negara.

"Kejatuhan Najib Razak menunjukkan kita boleh boleh bekerjasama," katanya dalam pesanan video yang dimuat naik di media sosial hari ini.

Sejarah hubungan presiden PRK dan pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) itu memang panjang dan mengalami naik turun yang ketara.

Pada 1998 perseteruan kedua-dua mereka mencapai kemuncak apabila Anwar dipecat daripada kerajaan serta parti dan membawa kepada pendakwaan ke atasnya di mahkamah.

Perlu satu lagi pertemuan

Di sebalik kekeruhan berkenaan, Anwar dan Mahathir berdamai ketika parti pembangkang bersedia menghadapi pilihan raya umum ke-14.

Pada Sept 2016 - atau hampir 20 tahun - Mahathir menemui Anwar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan detik bersejarah itu kemudian berlanjutan kepada pembentukan kerjasama Pakatan Harapan (PH) dengan Bersatu.

Kejatuhan kerajaan PH melalui pembelotan Bersatu serta sekumpulan ahli parlimen PKR kembali mengeruhkan hubungan kedua-dua mereka dengan kebanyakan penyokong Anwar meletakkan kesalahan kepada Mahathir.

Mahathir dan penyokongnya pula menuding kepada Anwar atas kejatuhan kerajaan PH.

Ketika ini, kata Mahathir, keadaan semasa politik memerlukan satu lagi pertemuan dengan Anwar.

Anwar yang juga pengerusi PH sebelum ini membayangkan masih ada ruang untuk PH bekerjasama dengan Mahathir dan Bersatu melalui syarat tertentu.

Namun PAS - yang menjadi parti komponen Perikatan Nasional - menolak sekeras-kerasnya kerjasama dengan PH.

Pada masa sama penyokong PH menganggap sebelum ini Mahathir gagal menunaikan janjinya untuk menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar jika gabungan tersebut berjaya membentuk kerajaan melalui PRU ke-14.

Lihat Komen
ADS