Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Anwar perlu baiki hubungan dengan pembangkang, kata penganalisis

Penganalisis politik menyarankan Perdana Menteri Anwar Ibrahim merapatkan hubungannya dengan parti pembangkang supaya Pakatan Harapan (PH) boleh membentuk kerajaan yang stabil tanpa digulingkan sebelum ia melengkapkan penggal penuh lima tahun.

Penganalisis juga menegaskan bahawa PH perlu mengukuhkan rasa saling percaya jika ia membentuk kerajaan perpaduan dengan BN dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Ahli sains politik Wong Chin Huat berkata Anwar mesti menjadi perdana menteri untuk semua rakyat Malaysia, bukan hanya 38 peratus pengundi PH dan 22 peratus pengundi BN.

"Dia perlu memberi jaminan terutamanya kepada 30 peratus pengundi yang menyokong PN bahawa suara mereka akan didengari di parlimen dan melalui kerajaan negeri," katanya kepada Malaysiakini dalam mesej teks.

"Kerajaan dipimpin Anwar tidak akan bertahan atau berfungsi jika minoriti yang besar sentiasa menentang dasar kerajaan. Untuk memberi tumpuan kepada ekonomi, Anwar mesti membetulkan politik," kata Wong, yang juga timbalan ketua (strategi), Penyelesaian Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Ibu pejabat Network's Asia (SDSN-Asia) di Universiti Sunway.

“Pentadbiran Anwar harus mengiktiraf kabinet bayangan PN dengan gaji, sumber dan capaian maklumat yang setimpal,” katanya.

Wong Chin Huat.

“Anwar harus mengadakan pertemuan dengan semua menteri besar, ketua menteri dan premier untuk menyatakan hasrat kerajaannya bekerjasama dengan semua negeri tanpa diskriminasi mengikut parti, memberi jaminan kepada Sarawak, Sabah dan empat kerajaan negeri pimpinan PAS.

“Dia bagaimanapun harus mengelak daripada membuat janji yang mungkin tidak dapat ditunaikan,” katanya.

Henti sementara pendakwaan kes

Wong berkata pentadbiran Anwar harus menghentikan sementara pendakwaan kes yang mungkin disalah anggap sebagai bermotif politik.

"Perdana menteri baru harus memulakan proses pemisahan pendakwaan awam dan sehingga itu moratorium ke atas sebarang pendakwaan kes yang tidak melibatkan keganasan politik yang mungkin disalah anggap sebagai pendakwaan bermotif politik terhadap pembangkang," katanya.

Bridget Welsh.

Sementara itu, penganalisis politik Bridget Welsh menggesa Anwar untuk mengambil iktibar masa lalu, khususnya yang mengakibatkan kejatuhan pentadbiran PH pada Februari 2020.

"Apa yang menyumbang kepada kelemahan PH pada 2018 ialah ia beroperasi dalam mentaliti pembangkang yang telah mencetuskan syak wasangka - pembatalan projek serta beroperasi dalam nada yang menyukarkan untuk membaiki hubungan. Tetapi anda adalah kerajaan kepada semua bukan sahaja penyokong politik anda," katanya.

"Malah, terdapat keraguan dalam kalangan penyokong PH, Umno dan GPS. Ini bukan soal personaliti tetapi juga mengurus akar umbi. (Mereka) memerlukan latihan membina kepercayaan, bukan sahaja di peringkat elit tetapi dalam masyarakat," katanya.

Welsh juga menegaskan bahawa Anwar harus bekerjasama dengan BN atau Umno secara keseluruhan dan bukannya hanya seorang pemimpin, terutamanya jika seorang pemimpin itu diragui keabsahan, seperti Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.

Dia berkata pilihan raya umum (PRU) ke-15 yang berakhir baru-baru ini menyaksikan PH hanya meraih 11 peratus sokongan Melayu manakala PN memenangi 54 peratus dan BN memperoleh kira-kira satu pertiga undi Melayu.

Katanya, penyertaan parti Umno dan Blok Borneo dalam pentadbiran Anwar akan memberi kesan kepada perwakilan.

"Kita menghadapi situasi polarisasi ideologi yang sangat mencabar. Konservatif di satu pihak dan progresif di satu pihak lain. PN memenangi sebahagian besar pengundi Melayu muda.

"Ini memerlukan gabungan yang agak konservatif, (iaitu) BN dan GPS, tetapi tidak konservatif seperti PN," katanya dalam temu bual stesen radio BFM.

Belanjawan sementara

Anwar mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ke-10 negara pada petang Khamis selepas hampir seminggu kebuntuan politik.

Saingan utamanya, Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Muhyiddin Yassin, mendakwa mempunyai 115 ahli parlimen pada Selasa tetapi pihak istana tidak menerimanya.

Bagi mengatasi masalah tersebut, kerajaan perpaduan telah dicadangkan oleh Yang di-Pertuan Agong, namun pada mulanya ditolak Muhyiddin.

PH mempunyai 82 kerusi di parlimen, kurang daripada 112 yang diperlukan untuk majoriti mudah. Di bawah situasi itu, Anwar akan mengetuai kerajaan perpaduan dengan BN sebagai rakan utama PH, manakala GPS do Sarawak dan GRS di Sabah, serta Warisan, dijangka turut terlibat.

Semalam, Umno memutuskan bahawa BN perlu menyokong dan menyertai kerajaan persekutuan yang tidak dipimpin oleh PN.

Tidak jelas sama ada kedudukan Umno diterima oleh BN kerana gabungan itu masih belum mengadakan mesyuarat Dewan Tertinggi untuk menyokong keputusan Umno.

Awang Azman Pawi

Sementara itu, penganalisis politik Universiti Malaya Awang Azman Pawi mencadangkan gabungan kerajaan dan pakatan pembangkang mengadakan perjanjian keyakinan dan perbekalan (CSA), yang memerlukan ahli parlimen pembangkang menyokong belanjawan kerajaan.

"Sebagai perdana menteri, Anwar boleh mengekalkan PH dan BN, atau melibatkan GPS dan PN (ke dalam kerajaannya). Terpulang kepada keyakinan Anwar untuk tampil dengan formula kerajaan dan kabinet.

“Mungkin Anwar boleh menandatangani CSA dengan PN atau pihak yang kurang selesa dengan kerajaan yang memerintah tetapi jumlah mereka lebih besar daripada PH,” katanya.

"CSA adalah kaedah terbaik untuk kestabilan politik dalam kerajaan Anwar kerana ia merangkumi skop yang lebih luas berbanding dengan memorandum persefahaman yang dimeterai antara PH dan PN," tambahnya.

Sementara itu, profesor madya Ahmed Razman Abdul Latiff dari Putra Business School berkata Anwar perlu mempercepatkan proses semakan semula Belanjawan 2023.

“Ada keperluan mendesak untuk membentangkan bajet 2023 dalam masa terdekat oleh kerajaan perpaduan ini,” katanya.

Dia mencadangkan belanjawan sementara diperlukan untuk memastikan emolumen dibayar kepada penjawat awam.

Tambahnya, pentadbiran Anwar perlu berusaha untuk mengkaji bagaimana manifesto kerajaan perpaduan yang dibentuk oleh pelbagai gabungan politik boleh dilaksanakan dan dimasukkan ke dalam belanjawan.

Sementara itu, Welsh menyatakan memenangi jalan tengah boleh dilakukan melalui meluaskan spektrum ideologi yang boleh mewujudkan rasa perpaduan.

“Merentasi banyak spektrum, formula dalam politik Malaysia ini adalah bentuk yang paling stabil dan serta-merta mereka mesti membentuk platform dasar bersama.

"Malaysia yang kuat ialah Malaysia yang mempunyai pembangkang yang kuat, yang memberi tumpuan kepada isu dasar untuk membawa negara ke hadapan," kata Welsh.

Lihat Komen
ADS