Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
LFL: Guna mahkamah sivil, bukan polis tangani kenyataan fitnah
Diterbitkan:  Nov 30, 2022 10:48 AM
Dikemaskini: 2:48 AM

Perdana Menteri Anwar Ibrahim digesa menggunakan mahkamah sivil dan bukannya polis untuk menangani kenyataan fitnah.

Dalam satu kenyataan hari ini, pengarah Lawyers for Liberty Zaid Malek berkata perdana menteri tidak mempunyai status istimewa di sisi undang-undang dan tidak boleh mengarahkan polis untuk mempertahankan reputasinya.

“Adalah tidak boleh diterima kerajaan baru, yang menjanjikan pembaharuan, dengan pantas meminta tindakan polis terhadap pengkritik perdana menteri.

"Adalah satu penyalahgunaan kuasa bagi perdana menteri untuk mengarahkan siasatan polis terhadap orang yang membuat tuduhan terhadapnya, kerana dia adalah pihak yang berkepentingan," kata Zaid.

Zaid berkata campur tangan polis hanya boleh dibenarkan apabila pesalah membuat kenyataan yang menghasut kemudaratan, keganasan atau kecederaan kepada orang ramai.

“Jika polis memulakan siasatan jenayah terhadap setiap tuduhan atau penghinaan terhadap perdana menteri, ia cenderung terjerumus ke arah autoritarianisme,” katanya.

Zaid merujuk kepada dakwaan Ketua Penerangan PKR Fahmi Fadzil pada Isnin bahawa perdana menteri telah mengarahkan polis mengambil tindakan terhadap pihak yang membuat kenyataan berunsur fitnah.

Setakat ini, polis mengesahkan sedang menyiasat Ahli Parlimen Baling Hassan Saad kerana berhubung kenyataannya yang menuduh perdana menteri sebagai ejen Israel.

Peguam perdana menteri juga telah menuntut permohonan maaf daripada Hassan.

Sementara itu, Zaid turut mengkritik Putrajaya berhubung permohonan polis terhadap Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dalam siasatan terhadap Hassan.

Ini kerana, pada pandangan Zaid, PH yang diterajui Anwar telah berjanji untuk memansuhkan seksyen itu.

Menurut ikrar pilihan raya PH, gabungan itu berjanji untuk "memansuhkan dan menyemak" beberapa "undang-undang drakonian" yang merangkumi Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, tetapi tidak secara spesifik menyatakan Seksyen 233.

Bahagian ini merujuk kepada penggunaan kemudahan rangkaian secara salah - undang-undang yang sering digunakan ke atas pengkritik kerajaan pada masa lalu.

Zaid berkata kerajaan baru mesti mengelak kesilapan pendahulu mereka jika benar-benar mahu memperkasakan kebebasan bersuara atau budaya demokrasi.

"Tidak kira betapa tidak menyenangkan atau menghina ucapan itu, siasatan jenayah tidak boleh menjadi tindak balas. Begitulah cara kita memupuk demokrasi yang sihat," kata Zaid.

Lihat Komen
ADS