Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Thomas fail pembelaan terhadap saman menteri Sabah - Laporan
Diterbitkan:  Nov 30, 2022 10:09 PM
Dikemaskini: 2:09 PM

Bekas peguam negara Tommy Thomas menafikan dirinya mudarat berpunca daripada anugerah timbang tara Sepanyol bernilai AS$14.92 bilion (RM69.35 bilion) kepada pihak didakwa pewaris Kesultanan Sulu.

Bagaimanapun, dua timbalan ketua menteri Sabah dan tujuh menteri negeri yang lain membantah, mengatakan bahawa mahkamah sivil masih harus mempertanggungjawabkan Thomas.

Ini dilakukan dalam tindakan sivil berkaitan mereka terhadap bekas peguam negara itu.

The Edge hari ini melaporkan pernyataan pembelaan Thomas terhadap saman sivil menteri Sabah yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu pada 16 Ogos, serta jawapan plaintif terhadap pembelaan defendan.

Tindakan sivil oleh menteri-menteri Sabah atas dakwaan Thomas salah mengendalikan tuntutan ke atas wilayah negeri itu oleh keturunan kesultanan Sulu.

Sembilan plaintif ialah Timbalan Ketua Menteri Sabah Jeffrey Kitingan dan Joachim Gunsalam; menteri negeri Jahid Jahim dan Ellron Alfred Angin; serta pembantu menteri negeri Joniston Bangkuai, Abidin Madingkir, Robert Tawfik, Julita Mojungki dan Flovia Ng.

The Edge memetik pembelaan Thomas yang berpendapat tiada perjanjian bertulis dalam anugerah yang dikaitkan dengan timbang tara itu.

“Oleh itu, penimbang tara (Sepanyol) Gonzalo Stampa bertindak secara tidak sah dan tanpa bidang kuasa dari awal dan sepanjang anugerahnya adalah melanggar undang-undang.

“Defendan merayu tiada sebarang mudarat yang telah ditimbulkan kepada Malaysia dan ia tidak mengalami sebarang kerugian, dari segi kewangan atau sebaliknya, disebabkan prosiding timbang tara yang menyalahi undang-undang, award separa haram, atau award akhir yang menyalahi undang-undang.

"Sebarang kos yang ditanggung oleh Malaysia untuk mencabar perkara yang sama adalah perlu, tanpa mengambil kira surat saya pada 19 Sept 2019," dakwa Thomas.

Defendan menambah bahawa keputusannya untuk Malaysia tidak menyertai prosiding timbang tara yang didakwa tidak sah itu dan sebaliknya mendapatkan keputusan daripada mahkamah Kota Kinabalu, bukan semata-mata berdasarkan pengalaman, pendapat dan pertimbangannya sendiri.

Thomas mendakwa keputusan itu mendapat sokongan bebas serta nasihat undang-undang dalaman oleh peguam kanan persekutuan daripada bahagian sivil dan hal ehwal antarabangsa Jabatan Peguam Negara (AGC).

Dia menafikan dakwaan ahli politik Sabah bahawa beliau telah melakukan penyelewengan (misfeasance) dalam jawatan awam kerana dia bukan lagi pegawai awam selepas meletakkan jawatan sebagai peguam negara pada 28 Feb 2020, serta dakwaan salah guna kuasa yang dikaitkan dengan prosiding timbang tara Sepanyol .

Thomas menambah bahawa tindakannya adalah atas kepercayaan jujur ​​terhadap kesahihan tindakannya sebagai peguam negara ketika itu, sambil menegaskan bahawa dalam jawatannya ketika itu, dia diberi kuasa untuk mengeluarkan surat bertarikh 19 Sept 2019, dan kandungannya diketahui pada masa itu oleh perdana menteri dan menteri luar negeri semasa beliau berkhidmat.

Defendan pada surat itu menyatakan kekesalan kepada pasukan guaman waris Sulu yang didakwa, serta menawarkan untuk membayar sejumlah RM48,230 sebagai pampasan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS