Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Laporan murid sekolah Cina tidak berminat pelajari BM tak benar

Berita yang melaporkan bahawa murid di sekolah Cina (SJKC) tidak berminat untuk mempelajari Bahasa Malaysia telah mencetuskan kontroversi dan kumpulan pendidikan Cina mengadakan sidang media pagi ini untuk menjelaskan perkara itu.

Mereka juga membuat laporan polis berhubung dakwaan berkenaan.

Menurut mereka, artikel berita itu mengelirukan pembaca, dengan sebahagian daripada mereka mengkritik masyarakat Cina sebagai tidak patriotik dan malah ada di antara mereka yang menggesa sekolah vernakular Cina ditutup.

Artikel bertajuk "SJKC pupils not keen to learn BM" diterbitkan oleh New Straits Times pada 18 Jan, manakala edisi bahasa Melayu kumpulan itu, Berita Harian, menyiarkan pada hari yang sama laporan bertajuk "Murid SJKC tak minat subjek Bahasa Melayu?"

Dari kiri: Bendahari Dong Zong,Yeong Oon San; pengerusi MCLC Eddie Heng dan penasihat undang-undang MCLC Uma Gunaseelan

Pengerusi Majlis Bahasa Cina Malaysia (MCLC) Eddie Heng mendakwa wartawan NST berkenaan mengelirukan orang ramai, dengan membuat kesimpulan bahawa "murid SJKC tidak berminat untuk belajar BM", hanya berdasarkan naratif dua guru.

Guru-guru itu berkongsi kesukaran yang dihadapi oleh pelajar SJKC dalam mempelajari bahasa Melayu, katanya.

Heng turut mempersoalkan kesahihan dua artikel berita itu, kerana pelajar yang ditemu bual mempunyai nama yang sama dengan watak utama dalam "Romance of the Three Kingdoms", iaitu Guan Yu dan Zhang Fei.

Menurut Heng, majlis itu telah menulis kepada syarikat media berkenaan untuk mendapatkan penjelasan, tetapi belum menerima sebarang jawapan.

Majlis itu kemudian membuat laporan polis di balai polis Daerah Sentul pada 21 Jan lalu dan meminta polis menyiasat isu tersebut mengikut Akta Hasutan.

Bagaimanapun, Heng menjelaskan bahawa mereka tidak berniat untuk mendakwa wartawan terbabit sebaliknya mengingatkan media berkaitan supaya menyedari keseriusan isu itu dan memperbetulkan artikel sebelum ini.

"(Kuasa) pendakwaan terletak di tangan polis, bukan kami. Kami tidak mendesak pertuduhan untuk pendakwaan. Kami hanya mahu kesedaran parti mengambil perhatian terhadap keseriusan kerosakan yang dilakukan dan membuat akhbar itu membetulkan artikel mereka. Ini adalah keseluruhan objektif kami.

"Melainkan siasatan (polis) menunjukkan bahawa terdapat beberapa motif utama dalam mensensasikan isu itu, untuk menimbulkan kekacauan awam dan sebagainya, kita serahkan kepada polis," tambah Heng.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS