Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Majlis Gereja sambut baik fatwa larang umat Islam sertai upacara agama lain
Diterbitkan:  Feb 5, 2023 3:41 PM
Dikemaskini: 7:41 AM

Majlis Gereja Malaysia (CCM) mengalu-alukan tindakan pihak berkuasa Islam Johor mengeluarkan fatwa melarang umat Islam menghadiri upacara ritual perayaan penganut agama bukan Islam di negeri ini.

Dalam satu kenyataan, Setiausaha Agung CCM Jonathan Jesudas berkata fatwa oleh Jawatankuasa Agama Islam Johor (MAINJ) adalah panduan yang baik bukan sahaja untuk orang Islam tetapi juga untuk orang bukan Islam untuk lebih memahami had yang ditetapkan oleh undang-undang Islam, dan dengan itu menjadi lebih sensitif apabila menjemput rakan-rakan Islam mereka ke majlis-majlis perayaan.

"Pengerusi MAINJ Mohd Fared Mohd Khalid dilaporkan berkata bahawa umat Islam di Johor dibenarkan menghadiri perayaan yang diadakan oleh penganut agama lain tetapi mereka tidak sepatutnya mengambil bahagian dalam upacara keagamaan mereka.

"Beliau dilaporkan memetik rumah terbuka, perkahwinan dan pengebumian adalah antara acara yang dibenarkan oleh orang Islam jika mereka dijemput. Di bawah fatwa itu, orang Islam telah diharamkan dan dilarang menyertai upacara perayaan bukan Islam yang termasuk dalam agama rumah ibadat atau di tempat lain.

"Ini adalah panduan yang baik untuk orang Islam dan bukan Islam. Orang bukan Islam harus menghargai batasan yang dikenakan oleh orang Islam di bawah Syariah dan peka terhadap pegangan agama orang Islam apabila mereka menjemput rakan sekerja dan rakan Muslim mereka ke majlis dan perayaan mereka," katanya.

Jesudas menambah bahawa fatwa itu telah memberikan kejelasan, yang "pasti akan menggalakkan keharmonian dan interaksi yang lebih besar di kalangan masyarakat pelbagai agama di Malaysia."

Dua hari lalu, dilaporkan MAINJ telah mengeluarkan fatwa melarang umat Islam daripada menghadiri dan menyertai upacara keagamaan agama lain di negeri Johor.

Mohd Fared dipetik Bernama berkata Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar telah memperkenankan fatwa itu yang berkuat kuasa 2 Februari lalu.

Kemudian pada hari yang sama, Sultan Ibrahim dilaporkan bertitah bahawa fatwa itu sama sekali tidak bercanggah dengan nilai toleransi, perpaduan dan persefahaman antara agama di bawah konsep ‘Bangsa Johor’.

Sultan Ibrahim bertitah ia hanya melarang orang Islam daripada mengambil bahagian dalam upacara keagamaan lain, dan mereka masih boleh menghadiri acara perayaan agama lain.

Sementara itu, Sultan Ibrahim awal hari ini menghadiri majlis makan tengah hari yang diadakan sempena sambutan Thaipusam, yang diadakan di Kuil Arulmigu Sri Bala Subramaniar di Skudai.

Menurut catatan di Facebook, Sultan Ibrahim diiringi Menteri Besar Johor Onn Hafiz Ghazi dan dua exco kerajaan negeri Raven Kumar Krishnasamy dan Ling Tian Soon.

Lihat Komen
ADS