Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
SPRM nafi pendakwaan terpilih dalam siasatan Kertas Pandora

SPRM menafikan mereka membuat pendakwaan terpilih dalam siasatan terhadap Kertas Pandora.

Ketua Pesuruhjayanya SPRM Azam Baki berkata demikian sebagai menjawab dakwaan ahli ekonomi politik Edmund Terence Gomez bahawa pemimpin dari blok kerajaan tidak dipanggil oleh SPRM, walaupun dinamakan dalam dokumen yang bocor itu.

“Bagi Kertas Pandora, SPRM memberi tumpuan kepada Orang Terdedah Politik yang mempunyai kuasa dan kedudukan semasa didakwa melakukan salah laku, dan disyaki telah menyalahgunakan kuasa mereka.

“SPRM bebas untuk menyiasat selagi ada sebab untuk mempercayai bahawa mereka mempunyai kedudukan dan kuasa serta disyaki berlaku penyelewengan dan salah guna kuasa. Tidak kira siapa.

“SPRM tidak mengamalkan pendakwaan terpilih kerana kami bebas menyiasat tanpa sebarang campur tangan atau pengaruh daripada pihak lain,” katanya dalam jawapan bertulis kepada Malaysiakini.

Azam menambah, suruhanjaya itu tidak dapat membuka penyiasatan mengikut kehendak mereka, kerana ia mesti berdasarkan fakta dan bukti mengikut prosedur operasi standard dan undang-undang yang diperuntukkan.

Edmund Terence Gomez

Pada 25 Mac, Gomez mempersoalkan mengapa Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tengku Zafrul Abdul Aziz serta Ahli Parlimen Selayang William Leong tidak disiasat oleh SPRM berhubung Kertas Pandora.

Pengerusi Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) mendakwa hanya bekas menteri kewangan Daim Zainuddin yang dipanggil SPRM.

Kemas kini terakhir berhubung siasatan SPRM terhadap Kertas Pandora adalah pada Februari, di mana dilaporkan bahawa kenyataan bekas menteri direkodkan mengenai kekayaan luar pesisirnya. Individu itu tidak dinamakan, seperti amalan biasa apabila melibatkan orang yang masih belum didakwa di mahkamah.

Bagaimanapun, bekas menteri itu disifatkan sebagai pegawai kanan dalam pentadbiran Dr Mahathir Mohamad dan dilaporkan diminta, antara lain, menjelaskan aliran wang dan pelaburan ke dalam 12 syarikat luar pesisir yang berdaftar di bawahnya dan ahli keluarganya di luar negara.

Portal berita, memetik sumber, melaporkan bahawa anak bekas perdana menteri juga telah dipanggil untuk disoal siasat, dengan lebih ramai dijangka dipanggil untuk disoal siasat.

Pertanyaan oleh Malaysiakini berhubung bilangan orang yang disiasat tidak dijawab.

Bagaimanapun, Azam berkata siasatan SPRM masih berjalan dan agensi lain turut menyiasat perkara itu.

“Seandainya nama ahli perniagaan ada dalam Kertas Pandora, dia mungkin tidak mempunyai kuasa dan kedudukan untuk menyalahgunakan kuasanya...jadi ia mungkin bukan sesuatu di bawah bidang kuasa SPRM. Agensi lain seperti (Lembaga Hasil Dalam Negeri) boleh menyiasatnya untuk pengelakan cukai.

"Dalam perkara ini (Kertas Pandora), SPRM bukan satu-satunya agensi yang menyiasat, polis, LHDN dan NFCC (Pusat Jenayah Kewangan Nasional) juga sedang menyiasat," katanya.

Kertas Pandora ialah kebocoran dokumen kewangan dan rekod lain daripada 14 penyedia perkhidmatan luar pesisir yang menubuhkan dan mengurus 'shell company' dan amanah di kawasan bebas cukai di seluruh dunia.

Dokumen itu didedahkan kepada Konsortium Wartawan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ), yang seterusnya memberikan akses kepada rakan kongsinya, termasuk Malaysiakini.

Zahid, Zafrul, Daim, antara lain dinamakan dalam kebocoran itu. Mereka masing-masing berkata pada 2021 bahawa akaun mereka digunakan untuk tujuan yang sah.

Mempunyai entiti luar pesisir tidak menyalahi undang-undang, tetapi dalam beberapa keadaan, amalan itu telah dikaitkan dengan pengelakan cukai. Dalam kes lain, ia adalah percubaan untuk mengekalkan kerahsiaan atas pelbagai sebab.

Lihat Komen
ADS