Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Duta EU jamin pekebun kecil Felda tak terjejas peraturan baru

Seorang wakil Kesatuan Eropah hari ini memberi jaminan kepada pekebun kecil Felda bahawa komoditi yang mereka hasilkan tidak akan terjejas oleh Peraturan Penebangan Hutan EU (EUDR) - undang-undang alam sekitar yang baru digubal yang menyasarkan lapan komoditi, termasuk minyak sawit, yang ditanam di tanah yang dibersihkan selepas 2020.

Michalis Rokas, yang merupakan Duta EU ke Malaysia, memberitahu wakil peneroka Felda semasa sesi libat urus pagi ini bahawa undang-undang baru itu tidak akan memberi kesan kepada peserta projek pembangunan tanah kerana Felda tidak pernah membuka sebarang hutan untuk membuka ladang baru sejak 1990.

“Memandangkan ladang anda (di bawah) Felda sudah tiada lagi penebangan hutan sejak 1990, peraturan itu tidak terpakai.

"Saya nak jelaskan, ia (EUDR) hanya akan terpakai jika tanah itu dibersihkan mulai 1 Jan 2021. Hanya kemudian jika anda ingin mengeksport ke negara EU, ia akan terpakai. Kemudian ia akan tidak dibenarkan,” katanya.

Sesi yang diadakan di Kuala Lumpur itu dianjurkan bersama oleh misi EU ke Malaysia dan Foreign Correspondents Club Malaysia (FCCM) dan memberi tumpuan kepada membincangkan EUDR dan kesannya kepada perdagangan komoditi Malaysia dengan EU.

EUDR telah diluluskan oleh Parlimen Eropah bulan lepas, di mana ia mewajibkan syarikat memastikan produk yang dijual di EU tidak membawa kepada penebangan hutan.

Peraturan itu meliputi lembu, koko, kopi, minyak sawit, soya, kayu, getah, arang dan produk kertas bercetak.

Terdahulu pada sesi itu, Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman memberitahu forum itu bahawa kali terakhir Felda terlibat dalam penebangan hutan pada 1990, ketika membuka Felda Sahabat di Lahad Datu, Sabah.

Rokas dalam ucapannya berkata terdapat banyak salah tanggapan mengenai EUDR, termasuk ia disasarkan kepada komoditi tertentu untuk melindungi produk minyak sayuran yang dihasilkan di Eropah.

Menafikan perkara ini, duta itu mendakwa bahawa ia adalah undang-undang alam sekitar semata-mata kerana "EU mahu menyumbang untuk memerangi perubahan iklim" dan memelihara hutan.

Ketika ditekan oleh wakil Majlis Minyak Sawit Malaysia mengapa undang-undang baru itu hanya terpakai kepada lapan komoditi, Rokas berkata EUDR adalah peraturan "sangat adil" berkenaan dengan matlamat pembangunan mampan dan lapan komoditi yang disenaraikan telah dipilih melalui kajian saintifik.

Sebagai contoh, katanya, saintis di seluruh dunia telah mendapati bahawa penternakan lembu telah menyumbang "kebanyakan penebangan hutan".

Dia bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai butir-butir bagaimana lapan komoditi itu masuk ke dalam senarai, dengan mengatakan bahawa dia bukan pakar.

Sementara itu, Rokas juga diminta mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri Fadillah Yusof pada Januari, di mana dia berkata Malaysia boleh berhenti mengeksport minyak sawit ke EU sebagai tindak balas kepada peraturan baru itu.

Mengenai perkara ini, duta itu menyatakan kekesalannya terhadap kenyataan "keras" itu, tetapi berkata dia tidak akan mengulas mengenai tindakan pemimpin politik.

Sebaliknya, tambah Rokas, dia percaya Fadillah "mungkin tidak mempunyai semua elemen" apabila membuat ulasan itu memandangkan TPM, yang juga bertanggungjawab ke atas komoditi, baru sahaja menyandang jawatan itu.

Lihat Komen
ADS