Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu buruh, kos tinggi mungkin dorong syarikat asing pindah - Wong Chen

Isu bekalan tenaga kerja dan kos yang lebih tinggi mungkin mendorong syarikat asing untuk berpindah ke negara dengan upah buruh yang lebih murah seperti Indonesia atau Vietnam.

Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Perhubungan Antarabangsa dan Perdagangan Wong Chen berkata kerajaan mesti menyelesaikan perkara berkaitan bekalan dan kos buruh, atau berisiko lebih banyak syarikat berpindah keluar dari Malaysia.

Chen memberi maklum balas terhadap penutupan dua jabatan dalam kilang pembuatan produk oleh Panasonic Manufacturing Malaysia Berhad (PMMA) di Shah Alam.

“Penutupan dua jabatan dalam PMMA amat dikesali dan kerajaan harus mengadakan perbincangan cepat dengan Panasonic untuk mendapatkan maklum balas mengenai keputusan mereka menutup kedua-dua jabatan itu.

“Saya rasa penutupan kedua-dua jabatan (dalam PMMA) boleh dikaitkan dengan kelembapan penggunaan global dan juga persaingan yang lebih sengit.

“Bagaimanapun, aduan berterusan daripada industri perkilangan di Malaysia sejak dua tahun lalu adalah mengenai bekalan pekerja asing.

“Jika kita tidak menyelesaikan dan membuat proses lebih cepat, lebih murah dan lebih telus maka bekalan buruh mungkin terus menjadi tidak konsisten dan oleh itu kos buruh akan meningkat,” kata Wong kepada Malaysiakini.

Wong, yang juga pengerusi bukan eksekutif Kementerian Kewangan Malaysia Debt Ventures Bhd (MDV), berkata kerajaan perlu memberi jaminan kepada semua industri bahawa ia komited sepenuhnya terhadap dasar buruh yang lebih telus dan cekap.

Malaysia, katanya, juga mesti segera meningkatkan tadbir urus keseluruhan dan menyampaikan pendidikan yang lebih baik supaya pekerja tempatan bebas dari segi intelek dan kreatif untuk membolehkan negara mencapai industri "pembuatan yang lebih tinggi".

“Lama kelamaan, kami perlahan-lahan akan kehilangan sebagai pusat kos buruh yang rendah. Jadi cabarannya sekarang adalah untuk menyediakan pekerja kami dengan lebih baik agar dapat mengendalikan industri pembuatan yang lebih tinggi.”

Sementara itu, Menteri Hal Ehwal Ekonomi Rafizi Ramli berkata Malaysia perlu memberi tumpuan untuk menarik pelaburan pada kelebihan daya saing yang berbeza berbanding sekarang seperti industru dengan pematuhan piawaian hijau dan tenaga boleh diperbaharui.

Rafizi menegaskan bahawa ekonomi di mana gabungan tenaga lebih patuh hijau pastinya lebih menarik dan mempunyai kelebihan daya saing berbanding yang bukan demikian.

“Keputusan untuk syarikat swasta keluar biasanya sebahagian daripada perancangan keseluruhan mereka.

“Apabila mereka membuat keputusan untuk melabur di Malaysia, mereka melihat bagaimana operasi mereka di negara ini dapat memenuhi keperluan khusus mereka.

“Apa yang boleh kita lakukan, sebagai sebuah negara, adalah untuk memberi tumpuan kepada nilai yang lebih tinggi dan untuk ini, kita perlu membawa keluar dan memasarkan kelebihan daya saing kita.

“Ini bermakna kepimpinan kami dalam beberapa sektor baru dan itulah sebabnya (teknologi) hijau adalah sangat penting kerana syarikat multinasional perlu mematuhi keperluan pematuhan hijau di peringkat antarabangsa,” katanya kepada pemberita selepas sesi pihak berkepentingan mengenai kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Ke-12 bersama kerajaan Selangor yang diadakan di Shah Alam hari ini.

Ahli parlimen Pandan itu berkata syarikat yang bakal membuka kilang di Malaysia adalah majikan yang sanggup membayar gaji yang dituntut oleh tenaga kerja tempatan, yang boleh menghasilkan perkhidmatan dan produk yang lebih tinggi pada harga yang lebih tinggi.

“Saya fikir apabila kami mengeluarkan lebih banyak infrastruktur, dasar dan inisiatif, industri dan MNC akan mengiktiraf kelebihan daya saing kami yang baru.

"Walaupun kita tidak boleh menghalang mereka yang tidak lagi sesuai dengan rantaian nilai berpendapatan tinggi ini, mereka perlu memutuskan apa yang mereka mahu lakukan, tetapi kita akan mendapatkan lebih ramai yang sesuai dengan profil ekonomi ini."

Awal hari ini, Malaysiakini melaporkan bahawa PMMA telah menutup dua jabatan di kilang SA1nya, yang terletak di Seksyen 15, Shah Alam.

Ini selepas PMMA kalah dalam dua kes tuntutan di mahkamah pada tahun lalu, yang mana ia mendakwa bekas pembekalnya, pengarah eksekutif Chen Ah Huat dan pekerja, menipu syarikat Jepun itu berjuta-juta ringgit sebagai bayaran untuk kerja yang tidak dapat disahkan telah siap.

Sumber maklumat mengenai perkara itu mendedahkan bahawa pengarah eksekutif PMMA ketika itu Chen telah dipecat pada 2013, dan seterusnya 15 pengurus juga telah ditamatkan perkhidmatan.

Syarikat itu juga melancarkan garis panduan sifar rasuah yang menekankan ketelusan, integriti dan perlindungan terhadap pemberi maklumat.

Beberapa bulan selepas ia kalah dalam tuntutan mahkamah, PMMA menutup operasi pembuatan peralatan dapurnya di kilang SA1nya, yang terletak di Seksyen 15, Shah Alam, pada 17 Mac, menjejaskan 75 pekerja tempatan.

Enam puluh daripada pekerja itu berhenti melalui skim pemisahan bersama (MSS) manakala 15 lagi dipindahkan ke jabatan lain.

Bagaimanapun, dalam laporan tahunannya, PMMA tidak mengaitkan penutupan itu dengan tindakan undang-undang, sebaliknya merujuknya sebagai penjajaran semula pengeluaran global oleh Kumpulan Panasonic.

Syarikat itu juga memetik peningkatan kos buruh dan berkata ia bertujuan untuk terus mengguna pakai automasi untuk mencapai status "Kilang Pintar" pada 2030.

Pada 2022, PMMA, sebuah syarikat tersenarai awam, turut menempatkan semula jabatan pembuatan periuk nasinya di kilang SA1 ke India, dengan memberhentikan 150 pekerja warga Malaysia.

"Operasi (di SA1) berjalan pada tahap minimum," kata sumber itu.

Sepanjang lima tahun lalu, syarikat itu telah memberhentikan 689 pekerja tempatan, termasuk pekerja sementara dan penyumberan dari luar serta menghantar pulang 392 pekerja asing.

Dalam tempoh sama, PMMA juga telah mewujudkan 63 pekerjaan baru untuk penduduk tempatan pada 2020, menurut laporan syarikat.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS