Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Salah faham punca ahli majlis MBPJ keluar mesyuarat - MB S'gor

Menteri Besar Selangor Amirudin Shari berkata salah faham menyebabkan sekumpulan 19 ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) keluar daripada mesyuarat lembaga penuh baru-baru ini.

"Kami membincangkan perkara ini semalam dalam (mesyuarat) exco negeri kami dan kemudian hari ini, exco majlis tempatan kami Ng Sze Han bertemu dengan whip dan Datuk Bandar dan saya fikir ini salah faham atau mungkin kita perlu perbaiki komunikasi," katanya.

Dia berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri sesi bersama pihak berkepentingan untuk kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Ke-12 bersama Menteri Hal Ehwal Ekonomi Rafizi Ramli yang diadakan di Shah Alam hari ini.

Sebelum ini, dilaporkan bahawa mesyuarat lembaga penuh MBPJ pada hari Selasa telah berakhir secara tiba-tiba selepas 19 daripada 24 ahli majlis bertindak keluar kerana tidak bersetuju mengenai prosedur dalam kelulusan projek pembangunan di Lorong Sultan.

Menurut laporan, pertengkaran sengit telah berlaku semasa mesyuarat yang diketuai oleh Datuk Bandar Petaling Jaya, Mohamad Azhan Md Amir.

Sembilan belas ahli majlis itu dilaporkan tidak bersetuju dengan kenyataan Azhan bahawa ahli majlis bukan pembuat keputusan dalam perbincangan Unit Pusat Sehenti (OSC) MBPJ dan mereka hanya berada di situ untuk memberi input dalam aspek sosial dan politik.

Ahli majlis kemudian berkata mereka keluar daripada mesyuarat itu untuk melindungi kepentingan majlis bandaran kerana apa sahaja keputusan yang dibuat berhubung pembangunan itu akan digunakan sebagai rujukan sekiranya timbul sebarang isu kemudian.

“Pendirian 19 ahli majlis MBPJ adalah jelas: sebarang permohonan projek pembangunan di Petaling Jaya mesti melalui prosedur yang betul dan telus serta mesti menghormati prinsip undang-undang.

Keputusan Lembaga Rayuan muktamad

“Pendirian kami adalah jelas bahawa pemohon mesti menarik balik kes mereka di Lembaga Rayuan, mengemukakan permohonan baru dan kemudian ia akan dibincangkan semula berdasarkan garis panduan terkini, bukannya diluluskan tanpa melalui prosedur undang-undang yang sepatutnya,” kata ahli majlis. .

Ketika ditanya mengenai proses kelulusan pembangunan yang menjadipertikaian, Amirudin berkata semua keputusan Lembaga Rayuan jawatankuasa perancang negeri adalah muktamad.

“Malah menteri besar atau mahkamah tidak boleh menentang sebarang keputusan Lembaga Rayuan. Itu pemahaman pertama,” katanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS