Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KPWKM arah dokumentasi lebih tersusun selepas siasatan 'bayi dirampas'

Siasatan terhadap dakwaan "Bayi dirampas" di Hospital Lahad Datu di Sabah mendedahkan bahawa dakwaan tersebut mungkin timbul disebabkan prosedur dokumentasi yang telah lapuk.

Susulan siasatan yang dijalankan Jabatan Pembangunan Kanak-Kanak (JPKK) yang baru ditubuhkan di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Pelindung Pejabat Kebajikan Daerah (PPKD) telah diarah mengemas kini prosedur dokumentasi kes.

"JPKK telah mengarahkan untuk PKD mengemaskini dokumentasi dan menambahbaik fail-fail kes agar kes kanak-kanak ini didokumentasikan secara teratur,” kata Kementerian itu dalam jawapan bertulis kepada Malaysiakini.

Siasatan JPKK itu dibuat susulan dakwaan beberapa ibu berketurunan Bajau Laut yang tidak memiliki kewarganegaraan yang kehilangan atau hampir kehilangan bayi mereka untuk dijadikan anak angkat tanpa kebenaran selepas dimasukkan ke Hospital Lahad Datu seperti dilaporkan Malaysiakini.

Kementerian itu menjelaskan salah satu daripada tiga kes yang dipaparkan dalam laporan eksklusif Malaysiakini bertajuk "Bayi dirampas: Bagaimana ibu tiada kerakyatan 'hilang' anak di hospital Sabah", melibatkan seorang ibu yang dikenali sebagai Aimah.

Pada 2021, ibu kepada enam anak itu hilang hak penjagaan terhadap bayinya yang dilahirkan secara pramatang di hospital berkenaan.

Selain isu dokumentasi lapuk, Kementerian berkenaan mendakwa pegawai perlindungan kanak-kanak yang mengendalikan kes itu telah mengikut prosedur yang ditetapkan.

"JKM menggunakan peraturan-peraturan kanak-kanak (OYLS pindaan 2017)," ujarnya.

Arahan itu dikeluarkan selepas JPKK mengadakan satu persidangan kes bersama Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am (JPKA) Sabah dan Pejabat Kebajikan Daerah (PKD) Lahad Datu, pada 19 Sept lalu.

Dalam kenyataan bertarikh 20 Sept lepas, kementerian itu mendapati dakwaan yang dinyatakan dalam kes Aimah adalah merujuk kepada “kes lama” yang diselesaikan selepas ibu berkenaan menolak tawaran untuk mendapatkan hak penjagaan anaknya.

Kementerian itu membuat laporan polis pada hari yang sama untuk menafikan dakwaan dalam laporan Malaysiakini.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS