Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Yeo berang Tuan Ibrahim buat kenyataan 'seksis'
Diterbitkan:  Nov 22, 2023 8:33 PM
Dikemaskini: 12:33 PM

PARLIMEN | Dewan Rakyat kecoh apabila Yeo Bee Yin (PH-Puchong) menyifatkan Tuan Ibrahim Tuan Man (PN- Kubang Kerian) membuat kenyataan seksis berhubung masalah wanita lambat berkahwin serta galakan berpoligami.

Tuan Ibrahim bagaimanapun menafikan kenyataan yang dibuatnya pada sesi perbahasan bersifat seksis dan merendahkan martabat wanita.

Kata Yeo seseorang ahli parlimen tidak sepatutnya membuat kenyataan yang bersifat seksis dan menganggap apa yang disebut Tuan Ibrahim itu keterlaluan.

"Kenapa wanita yang tak kahwin adalah masalah? Kenapa wanita lambat kahwin adalah masalah, tapi lelaki lambat kahwin atau tak kahwin bukan masalah?

"Wanita tak berkahwin bukan satu masalah, itu bukan satu masalah yang perlu diatasi," katanya.

Tambah Yeo, dia menganggap galakan berpoligami sebagai sesuatu yang tidak wajar dan "menyinggung hati" wanita bergelar isteri.

Tambahan pula, katanya, bukan hanya dalam Dewan Rakyat saja ada wanita bahkan juga di luar parlimen.

"Apa perasaan mereka apabila ada ahli parlimen yang terang-terang galakkan kita (supaya) perlu ada poligami?" katanya yang mencelah ketika sesi penggulungan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Menterinya Nancy Shukri (GPS - Santubong) sebelum itu menjawab saranan Tuan Ibrahim yang mencadangkan supaya kerajaan memberi sokongan kepada lelaki berpoligami.

"Yang disarankan untuk poligami saya agak kurang setuju untuk masa ni," kata Nancy.

Mengulas dakwaan Yeo, Tuan Ibahim menegaskan dia tidak akan menarik balik kenyataannya yang dianggap seksis itu.

"Saya fikir tak perlu panjangkan, saya sebut bukan soal seksis... ini faktanya (wanita lambat kahwin): punca (disebabkan) kewangan 56 peratus, tiada calon suami 18.4 peratus.

"Ini bukan soal seksis, tak timbul soal seksis," kata Tuan Ibrahim.

Yeo bagaimanapun tetap beranggap kenyataan Tuan Ibrahim seksis.

Lihat Komen
ADS