Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dialog Islam-Konfusianisme langkah penting komuniti bermusyawarah
Diterbitkan:  Nov 29, 2023 2:06 PM
Dikemaskini: 6:06 AM

Idea dialog dalam komuniti adalah penting apabila masyarakat semakin kompleks dari segi budaya dan hubungan antara budaya semakin bermasalah, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Oleh itu, beliau berkata dialog Islam-Konfusianisme mengenai kepimpinan yang diadakan hari ini merupakan satu langkah penting ke arah memajukan idea komuniti bermusyawarah di peringkat nasional dan antarabangsa.

Anwar berkata dalam era yang semakin dicirikan oleh sikap tidak bertolak ansur dan perpecahan yang semakin meningkat, tindakan melibatkan diri dalam dialog peradaban mewakili tindakan penentangan yang berani.

“Ini adalah pengakuan tegas terhadap dedikasi teguh kita untuk memupuk persefahaman bersama, budaya keterangkuman dalam kepelbagaian dan usaha aktif untuk keamanan dan keharmonian.

“Kita meneliti perbincangan yang penting bukan sahaja untuk zaman kita tetapi untuk masa depan kita. Dalam usaha mencari penyelesaian bagi cabaran kontemporari yang dihadapi umat manusia, kami diingatkan tentang peraturan kebijaksanaan pragmatik yang wujud dalam Islam dan Konfusianisme,” kata Anwar dalam ucaptama pada Dialog Kepimpinan Islam-Konfusianisme hari ini.

Perdana Menteri berkata Konfusianisme dan Islam berkongsi penekanan yang sama pada idea pemerkasaan moral serta cara untuk merealisasikannya dan idea itu penting untuk kepimpinan dalam kedua-dua tradisi.

Dalam fahaman Konfusianisme, beliau berkata cara itu dirujuk sebagai 'penyemaian dalaman' yang hampir tidak berbeza dengan 'tazkiatun nafs' (penyucian jiwa) al-Quran.

“Ketika kita bergelut dengan isu-isu seperti perubahan iklim, ketidaksamaan, keselamatan siber dan implikasi etika kecerdasan buatan, kita mendapati bahawa cabaran ini amat beretika.

“Menyelesaikannya memerlukan penilaian semula nilai kita dan prinsip yang membimbing tindakan kita,” kata beliau.

Anwar berkata falsafah kuno itu telah mengajar orang ramai tentang keseimbangan, kelakuan beretika, dan kepentingan mempertimbangkan kebaikan kolektif, serta mengingatkan mereka dalam tindakan dan inovasi yang mesti berasaskan prinsip moral dan etika.

Malaysia, kata beliau, sebagai sebuah negara di mana tamadun utama berinteraksi dalam arus perdana pembangunan sosial dan politik, berdiri secara unik untuk menjadi tunjang utama dalam wacana ini.

“Apabila kita merenung pelbagai cabaran di hadapan kita, ia menjadi jelas bahawa mereka semua menumpu pada isu etika yang paling asas.

“Dengan menghayati kebijaksanaan Islam dan Konfusianisme, kita boleh berusaha ke arah masa depan yang bukan sahaja maju dari segi teknologi tetapi juga lebih cerah dari segi moral,” kata Anwar.

Oleh itu, Perdana Menteri berkata Malaysia perlu mendahului dalam menunjukkan contoh kepada dunia yang lebih inklusif di tengah-tengah kepelbagaian kaum, agama, kebangsaan dan jantina.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS