Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Beri ‘taring’ pada IPCC untuk tamatkan keganasan polis - NGO

Memperkasakan Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) melalui ketelusan dan akauntabiliti adalah kunci bagi menamatkan kes keganasan polis yang semakin meningkat. 

Sekumpulan 57 pertubuhan masyarakat sivil berkata "kekurangan struktur yang wujud" akan menyebabkannya IPCC "tidak bertaring", tanpa mengambil kira pengalaman dan kecekapan ahlinya.

“IPCC tidak mempunyai kuasa untuk menggeledah atau merampas, tidak boleh melawat lokap polis tanpa notis awal, malah tidak boleh mengambil tindakan tatatertib terhadap pesalah dan hanya boleh membuat syor kepada Suruhanjaya Pasukan Polis untuk tindakan selanjutnya.

“Dan apabila ia membuat cadangan kepada Suruhanjaya Pasukan Polis, suruhanjaya itu boleh memilih untuk tidak mengambil cadangan itu atau tidak melaksanakan cadangan itu,” kata penyelaras Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Wong Yan Ke.

Wong Yan Ke

Merujuk kepada defisit kepercayaan orang ramai yang semakin bertambah terhadap polis, dia berkata langkah boleh diambil untuk menambah baik IPCC. 

Bulan lalu, seorang suspek meninggal dunia selepas empat hari berada dalam tahanan polis di Langkawi, Kedah.

Bulan lalu juga, seorang pegawai kanan polis ditahan kerana didakwa terlibat dalam kemalangan kereta yang mengorbankan seorang penunggang motosikal berusia 17 tahun di Ipoh, Perak. 

Sebelum itu, pada November lalu, keluarga Mohd Nahar Kamsah yang meninggal dunia dalam tahanan di balai polis Sungai Besar di Selangor dan menggesa kes itu disiasat sebagai pembunuhan. 

Dalam sidang media bersama di Petaling Jaya pagi ini, kumpulan itu menyeru IPCC mengatur pertemuan dengan mereka secepat mungkin untuk meneroka cara menambah baik suruhanjaya itu. 

“Pada masa yang sama, kami juga menyeru kerajaan untuk melaksanakan proses pemilihan terbuka dan telus bagi baki dua kekosongan ahli suruhanjaya, sambil memastikan komposisi IPCC mencerminkan kepelbagaian masyarakat,” kata mereka.

Selain itu, mereka menggesa kerajaan untuk meminda perundangan sedia ada, khususnya Akta IPCC 2020, dan menambah baik dasar untuk menegakkan amalan terbaik dan piawaian antarabangsa. 

"Adalah juga penting bahawa semakan berkala terhadap prestasi dan keberkesanan suruhanjaya itu sekali setiap dua tahun, dengan penemuan semakan dibentangkan di Parlimen," tambah mereka. 

Apa terkandung dalam SOP?

Ketua strategi hak asasi manusia Pusat Perlembagaan dan Hak Asasi Manusia Malaysia (MCCHR) Firdaus Husni berkata prosedur operasi standard (SOP) pasukan polis terletak bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA). 

Ini termasuk SOP untuk kelakuan polis, penggunaan senjata api, dan pengendalian rakyat dan protes, katanya. 

"Bagaimana kita boleh menuntut akauntabiliti sedangkan kita tidak tahu apa yang terkandung dalam SOP?" soalnya.

Firdaus Husni

Sementara itu, pegawai program dan pemantauan media Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ), Dineshwara Naidu berkata, terdapat pertembungan antara undang-undang dan amalan polis. 

Katanya, apabila mengadakan bantahan, penganjur mesti memberikan notis lima hari kepada polis seperti disyaratkan dalam Akta Perhimpunan Aman 2012.

Bagaimanapun, katanya, polis sering memanggil penganjur untuk siasatan. 

Wong juga berkata kedudukan IPCC di Putrajaya mengehadkan kebolehcapaian bagi mereka yang tinggal di negeri-negeri yang jauh, terutama di timur Malaysia.

Minggu lalu, pengurus program All Women’s Action Society (Awam) Lilian Kok menggesa kerajaan mempertingkatkan kuasa dan kebebasan IPCC. 

Menurutnya kes kebelakangan ini menimbulkan keraguan terhadap keberkesanan suruhanjaya itu.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS