Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
LGBT takut polis, enggan lapor jenayah keganasan - aktivis

Golongan LGBT yang menjadi mangsa keganasan atau diskriminasi lebih suka menderita dalam diam kerana melaporkan kepada pihak berkuasa adalah sesuatu yang menakutkan, kata aktivis.

Perkara itu didedahkan pengasas bersama Justice For Sisters (JFS), Thilaga Sulatireh (gambar, bawah) pada sidang media bersama anjuran 57 pertubuhan masyarakat sivil (CSO), yang antara lain menggesa Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) diberi lebih kuasa.

Dia memetik tinjauan 2021 ke atas 220 rakyat Malaysia LGBT, dengan 59.1 peratus responden berkata mereka tidak selesa melaporkan kes diskriminasi dan keganasan kepada agensi kerajaan.

Menurut responden, ini kerana mereka kurang percaya terhadap institusi awam.

“Apabila bercakap tentang mempunyai badan pengawasan bebas, kami tidak boleh menekankan betapa besar maknanya kepada komuniti terpinggir.

"Oleh kerana banyak kes yang kita lihat salah laku polis dan salah guna kuasa sebenarnya banyak masa menyasarkan masyarakat terpinggir kerana mereka tidak ada hak dan sudah dijenayahkan di bawah pelbagai undang-undang dalam negara," katanya.

Oleh itu, Thilaga berkata adalah penting untuk mempunyai badan pengawasan yang bebas dengan kuasa penyiasatan sendiri untuk melindungi hak perlembagaan yang menjamin kesaksamaan dan tanpa diskriminasi.

Sementara itu, aktivis Mukmin Nantang (gambar bawah) berkongsi pengalaman pahitnya diserang dalam van polis selepas dia ditahan di Tawau, Sabah, kerana membantah lanjutan perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) bagi menangani pandemik Covid-19 pada 2021.

Sejak itu, penyelaras kumpulan Borneo Komrad itu tidak menerima jawapan kepada pertanyaannya mengenai sebab dia diserang dan identiti anggota polis terbabit.

“Jadi sebenarnya, benda ini banyak berlaku di bawah lah. Dan kalau saya masukkan lagi macam mana orang tak ada dokumen yang dilakukan, ditangkap, dituduh," katanya.

Mukmin dan enam lagi ditahan kerana menghalang penjawat awam menjalankan tugas, mengadakan perhimpunan tanpa permit dan melanggar prosedur operasi standard pencegahan Covid-19.

Penyelaras Suaram Wong Yan Ke (gambar bawah) berkata terdapat kekurangan ketelusan data kerana organisasi hak asasi manusia itu memperoleh maklumatnya melalui penyerahan soalan parlimen melalui ahli parlimen.

“Dan kadangkala kita dapat melihat (bilangan) kematian kes tahanan tidak konsisten sepanjang tahun.

“Daripada kita meminta atau meminta data, kerajaan perlu menerbitkannya. Atau IPCC boleh mengambil peranan ini,” tambahnya.

Minggu lalu, pengurus program All Women’s Action Society (Awam) Lilian Kok menggesa kerajaan mempertingkatkan kuasa dan kebebasan IPCC.

Dia berkata kes baru-baru ini menimbulkan keraguan terhadap keberkesanan suruhanjaya itu.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS