Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isteri Daim cabar kesahihan undang-undang kes dedah aset

Isteri bekas menteri kewangan Daim Zainuddin cuba mencabar kesahihan peruntukan undang-undang yang digunakan untuk menuduhnya berhubung pendedahan aset.

Pasukan peguam Na’imah Abdul Khalid dari Raj & Sach memfailkan permohonan kepada Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur merujuk kepada Mahkamah Tinggi isu sama ada Seksyen 36(2) Akta SPRM 2009 melanggar hak asasinya.

Na'imah meminta Mahkamah Tinggi untuk menentukan sama ada peruntukan itu melanggar hak perlembagaannya daripada dipaksa untuk mengemukakan bukti yang boleh menuduh yang boleh digunakan terhadapnya dan haknya untuk perbicaraan yang adil.

Dia juga memohon perintah penangguhan ke atas kes jenayah pendedahan aset yang belum selesai di hadapan Mahkamah Sesyen, sementara menunggu pelupusan permohonan rujukan.

Pada 23 Jan di hadapan Mahkamah Sesyen, Na'imah minta dibicarakan atas pertuduhan gagal mematuhi notis SPRM untuk mendedahkan asetnya.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu dengan memberikan akuan bersumpah bertulis yang tidak mematuhi notis SPRM di bawah Seksyen 36(1) Akta SPRM.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu antara 13 hingga 14 Dis tahun lepas, dan boleh dipenjara sehingga lima tahun dan denda sehingga RM100,000 jika sabit kesalahan.

Aset yang didakwa tidak didedahkannya melibatkan beberapa tanah, hartanah dan kenderaan Mercedes-Benz.

Mengikut lampiran yang dilampirkan pada pertuduhan dan dibacakan di mahkamah, antara lapan hartanah yang didakwa terlibat ialah Menara Ilham di Kuala Lumpur, sebuah rumah di Bukit Tunku, Kuala Lumpur, serta enam bidang tanah - lima di Kuala Lumpur dan satu di Pulau Pinang.

Antara perkara lain yang didakwa turut terlibat dalam kegagalan mendedahkan aset itu adalah membabitkan dua syarikat, iaitu Ilham Tower Sdn Bhd dan Ilham Baru Sdn Bhd.

Hakim Mahkamah Sesyen Azura Alwi menetapkan ikat jamin RM250,000 dengan seorang penjamin tempatan, dan memerintahkan Na’imah menyerahkan pasportnya kepada mahkamah, sementara menunggu kesnya diselesaikan.

Azura turut menetapkan 22 Mac ini untuk sebutan semula kes.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS