Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
SPCAAM gesa majikan tambah caruman EPF untuk rakyat pendapatan rendah
Diterbitkan:  Mar 5, 2024 12:25 PM
Dikemaskini: 4:25 AM

Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM) mengingatkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bahawa dividen perlu diukur berdasarkan faktor seperti prestasi pelaburan dan peningkatan kos sara hidup.

Dalam satu kenyataan hari ini, penasihat buruh antarabangsa SPCAAM Callistus Antony D’Angelus berkata kerajaan tidak boleh membenarkan golongan berpendapatan rendah mengeluarkan lebih banyak simpanan KWSP kerana ia akan memberi implikasi buruk kepada jaminan persaraan jangka panjang mereka.

Sebaliknya, dia mencadangkan caruman majikan kepada sektor ini dinaikkan.

“Dividen yang diisytiharkan oleh KWSP, iaitu pada 5.5 peratus untuk simpanan konvensional dan 5.4 peratus untuk simpanan syariah, mungkin dilihat sihat dan munasabah jika dibandingkan dengan dana yang serupa di peringkat global.

“Bagaimanapun, ia perlu diukur berdasarkan faktor seperti prestasi pelaburan KWSP dan peningkatan kos sara hidup.

"Dalam kes yang terakhir, ia telah diakui oleh kerajaan sekarang bahawa krisis kos sara hidup adalah kritikal bagi kumpulan berpendapatan rendah di negara ini," kata D'Angelus.

Dia berkata, sejak beberapa bulan lalu, keadaan diburukkan lagi dengan kejatuhan ringgit yang menyebabkan kos import meningkat, seterusnya meningkatkan harga barangan keperluan dan perkhidmatan.

“Mengenai penduduk berpendapatan rendah, ia telah menjadi semakin buruk selama beberapa dekad, di mana dasar yang tidak saksama dan lemah telah meluaskan jurang pendapatan dan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki kepada rakyat Malaysia dalam komuniti B40 dan M40.

“KWSP mempunyai tanggungjawab sosial, di mana pertimbangan utamanya ialah perlindungan sosial pencarumnya.

“KWSP sendiri, melalui ketua pegawai eksekutifnya Ahmad Zulqarnain Onn, telah menyatakan kebimbangannya mengenai simpanan persaraan untuk rakyat Malaysia, dengan hanya 33 peratus pencarum aktifnya telah mencatatkan simpanan asas sebanyak RM240,000 setakat tahun lepas,” katanya.

Dia berkata ia bukan isu KWSP semata-mata dan ada kaitan dengan isu pendapatan dan pengagihan kekayaan yang lebih meluas di negara ini.

“Dasar gaji dan pekerjaan juga merupakan penyumbang, dengan sistem dibina memihak kepada perniagaan besar.

“Membiarkan ahli KWSP yang tertekan untuk mendapatkan wang tunai semasa pandemik Covid-19 untuk mengeluarkan simpanan mereka adalah tindakan yang tidak bermoral dan menjijikkan oleh kerajaan terdahulu.

“Sepatutnya kerajaan turun tangan dan memberikan bantuan kepada golongan berpendapatan rendah,” katanya.

D’Angelus berkata walaupun KWSP telah mempertimbangkan untuk menubuhkan “Akaun 3”, ini tidak sepatutnya dibenarkan untuk pengeluaran sepihak oleh pencarum kerana ia hanya akan memburukkan lagi masalah simpanan persaraan yang tidak mencukupi.

“Kos ekonomi dan sosial akan menjadi lebih besar pada masa hadapan.

“Jika niatnya adalah untuk membenarkan pengeluaran semasa krisis, Akaun 3 harus dibiayai melalui caruman tambahan daripada majikan.

“Sudah tiba masanya negara membalikkan arah aliran memihak kepada perniagaan, khususnya perniagaan besar yang mengorbankan rakyat biasa,” tambahnya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS